Hoe kan ik kind en hond het beste begeleiden?

Wij hebben sinds afgelopen zondag een pup van 8 weken in huis,een kruizing boeren fox/jack russel. een geweldig beestje, ook hebben wij een dochter van 5 die bang is voor hem.. we weten ook niet waar het vandaan komt, ze vind hem wel lief, samen knuffelen vind ze geweldig! maar op het moment dat hij tegen haar opspringt omdat hij aandacht wilt wil spelen enz wordt ze bang en vlucht ze naar de bank..
ze gaan binnenkort wel samen op puppycursus,
en dan hoop ik dat ze wat minder angstig word, maar hoe kan ik het op dit moment het beste aan pakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst gefeliciteerd met jullie hondje!
Hoewel je pup speels is en enthousiast, moet je hem dit springen meteen afleren, net als ander ongewenst gedrag. Daarmee moet je niet wachten tot de puppy training. De moederhond accepteert, bij wijze van spreken vanaf de geboorte, ook "slecht" gedrag niet.
Jouw dochter staat in de "roedel" boven de pup en de pup moet meteen leren, dat je daar niet tegenaan mag springen. Sowieso: tegen niemand.
Je hond zal niet zo groot worden gezien de kruising, maar stel dat het een Deense Dog zou zijn..... je moet toch niet denken aan de gevolgen voor kinderen en volwassenen, als die enorm homp hond op je springt ;-)
Als dat springen tegen je dochter weg is, dan denk ik dat de angst ook weg is.
Heel veel succes en plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Beloon de hond en het dochtertje als ze samen 'fijne' momenten beleven, en laat de slechtere momenten ongemoeid. Zo leren ze wat goed en wat niet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik absoluut niet met je eens: "slechtere" momenten moet je meteen aanpakken, anders leert de pup JUIST niet wat okee is en wat niet.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straffen heeft bij honden, er vooral puppies geen zin, belonen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Iets goeds belonen en iets slechts negeren want aandacht is en blikt aandacht. Daarmee bedoel ik dat wanneer je "boos" wordt op je pup geef je hem dus toch aandacht en dat is naturlijk leuk ookal is het op de slechte manier. En dan gaat hij het vaker doen, dus slecht gedrag negeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik het over straffen dan?????????????? Of over boos worden?????
Op een wat luidere toon "nee" zeggen is vaak voldoende.
En natuurlijk beloon je de pup voor alles wat okee is, en zeer uitbundig.
Maar negeren van slecht gedrag is vragen om problemen later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wendy,
Zelf zeker geen hond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha, o jawel.... en allemaal prima opgevoed en zeer blij. Hoezo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat je 16 bent....heb jij al es een hond opgevoed?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, en het belangrijkste wat ik heb geleerd is alleen het positieve te benadrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Ivana
13 jaar geleden
Toch heeft Wendy gelijk. Zeker in dit geval. Er zijn pups genoeg die best een correctie nodig hebben. Nee zeggen is goed, dat is geen straf, maar maakt veel duidelijk. De nieuwe stijl van alleen maar belonen van pups is allang weer achterhaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ivana: precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin "nieuwe stijl van alleen belonen"...typisch gevalletje van proberen iets te zeggen op gv en hiermee proberen een positieve reactie van een ander te krijgen. Deze manier is al eeuwenoud, en het is gewoon bewezen dat puppies alleen op positieve reacties reageren! Ik kan dit niet duidelijker zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zeer wel in staat om zelf te beslissen positief te reageren op het antwoord van Ivana, en met redenen MCMXCIV!
Waarom ga jij steeds in de aanval?????
Bovendien: gooien met mededelingen dat "een manier al eeuwenoud is" en "dat het "gewoon" bewezen is" zijn losse flodders.
Ik ben er niet op uit om "te bewijzen dat ik gelijk heb". Dat interesseert me niets namelijk.
We zijn het duidelijk niet eens, en dat is okee wat mij betreft. Maar hou het wel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zegt zooooooveel over jou! Totaal respectloos.
Sterkte met jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongens!
Wendy is tot bedaren gekomen!
Het werd tijd.
als ze er er al mee knuffelt heb je de helft al gewonnen.
je moet hem het commando laag nu al gaan leren, en telkens als hij tegen je dochtertje wil opspringen hem vastpakken en hem naar op vier poten zetten en het commando laag geven.
en erop blijven hameren en herhalen.
als je goed konsekwent bent, zal hij/zij het snel doorhebben.succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch veel samen laten doen. Misschien uw dochter ook laten helpen met uitlaten en eten geven en verzorgen bijv. Ook is het belangrijk dat uw dochter de hond leert belonen en straffen. Zo gaan zij elkaar beter begrijpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
een kind van 5 mag een hond nooit straffen. Het kind kan het niet (straffen op het juiste moment is heel moeilijk!) en de hond zou het niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens Ivana!
Een hond is een beest die in een groep leeft. In een groep is een leider. U zou de hond moeten corrigeren op het gedrag wat ze vertoont naar uw kind toe. Laten zien dat u de leider bent en dat uw kind daarna komt. De hond moet de plek in uw "roedel" accepteren.

Dit kunt u doen door bijvoorbeeld een "sissend" geluid te maken of "HEY" te roepen en uw hond een "duwtje" geven of uw honds hoofd de andere kant op te laten kijken.

Tekenen van speels gedrag is kwispelen van de staart, oren recht omhoog en een gefocust blik. Als uw hond niet gecorrigeerd wordt kan de hond het gevoel krijgen dat de hond de baas is over uw kind. Wat kan leiden tot agressief gedrag.

Natuurlijk kan de hond ook speels gedrag vertonen zonder uw dochter bang te maken maar dat is onderdanig speels gedrag, de hond ziet in dat uw dochter de baas over haar is en zal daarom niet tegen haar opspringen of opdringerig overkomen, maar juist bedelend overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg je dochter uit dat het hondje nog een kleuter is en moet leren wat wel mag en wat niet mag.

vertel haar dat ze niet moet rennen naar de bank omdat het hondje dan denkt dat ze tikkertje gaan spelen en het hondje zo blij word dat hij gaat springen (of haar gaat aftikken en meer wil spelen, met wat je wil)

leer het hondje af dat hij niet mag springen. op het moment dat hij springt of wil springen zeg je duidelijk 'nee' of 'laag'. laat zien wat je bedoeld met dit woord en voorkom dat het hondje springt of zet hem neer op zijn pootjes als hij aan het springen is en beloon het hondje als hij niet meer springt.
afleiden met een speeltje kan het proces verkorten. zo kan het toch zijn energie kwijt en je dochter hoeft haar toevlucht niet op de bank te zoeken (kan zelf ook met het hondje spelen)

leer het puppy zitten (dit gaat heel snel, ook bij een pup van 8 weken) en laat je dochter het hondje zitten als deze oefening onder controle is. zo leert ze dat ze wel degelijk invloed heeft op de pup, en het meer is dan een ongeleid projectiel dat niet te voorspellen is waardoor ze kan schrikken.

de cursus zal voor beiden leerzaam zijn, prima keuze!

heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...en laat ze a.u.b. nooit samen alleen, zelfs niet als u even naar het toilet moet!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik mag toch hopen, dat u een bench in de huiskamer heeft staan, waar de hond even geparkeerd kan worden als uw toezicht niet bij hond en kind kan zijn.

Zie voor goede tips de volgende site: http://www.devrolijkeviervoeters.org/tips.htm

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik mag toch hopen, dat u een bench in de huiskamer heeft staan, waar de hond even geparkeerd kan worden als uw toezicht niet bij hond en kind kan zijn.

Zie voor goede tips de volgende site: http://www.devrolijkeviervoeters.org/tips.htm
Ivana