Mag mijn kat naar buiten?

Sinds kort heb ik een kat van 9 jaar. Hij is altijd een binnenkat geweest. Maar ik zou hem ook wel eens in de tuin willen laten zodat hij ook wat frisse lucht kan halen. Maar nu ben ik bang dat hij de weg niet meer terug kan vinden. En ik wil hem niet kwijt. Een omheining is hier helaas geen optie. Iemand goed advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woont jou kat alleen ? (zonder andere katten) Ik heb een soort gelijke vraag ook al eens gesteld, maar mijne zit alleen en veel mensen zeiden dat het zielig en dat ik hem daarom naar buiten moet laten. (mijn kat is wel jong dus misschien hebben ze wel gelijk, maar wat is uw mening?)

Het beste antwoord

Hoe lang heb je de kat al?
Als dit om enkele weken gaat, moet je de kat niet naar buiten laten.
Heb je de kat een paar maanden, dan kan je hem er langzaam aan laten wennen.
Draag de kat eens naar buiten, laat hem rondkijken vanuit je armen. Doe dit een paar keer.
Zet vervolgens de kat eens in de tuin en aai hem, blijf erbij, gehurkt, en houd contact, maar geef hem ook de ruimte om een beetje rond te snuffelen.
Neem hem weer mee naar binnen als je er klaar mee bent.
Herhaal dit, totdat je denkt dat de kat zijn omgeving wel kent. Een kat zal niet zo heel snel verdwalen, maar al doe je het voor je eigen geruststelling.

Tip: Probeer de kat er aan te wennen dat hij naar binnen komt als je hem roept, bijvoorbeeld door eten te geven of uitbundig te begroeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Hou hem maar binnen, hij is al oud en is niks anders gewend dan binnen zitten en zo'n grote verandering is niet goed voor een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem ook binnenhouden, hij is niet anders gewend dus mist het buitenleven niet. Verder mocht je dan toch perse je kat naar buiten willen laten zorg dan dat ie tenminste 1 seizoen bij je woont en dat ie gechipt is en dat het chipcertificaat op jouw naam en adres staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem zekers ook binnen houden, vooral tegenwoordig met al narigheid wat dieren overkomen.
Mocht je hem zo graag naar buiten doen,is het doen geen optie om hem een tuigje om te doen, met extra belijning die je met een haring in de grond steekt ( bij dierenwinkel verkrijgbaar)

Heeft jou tuin ook geen schutting als omheining, zo komen onze katten alleen met mooi weer naar buiten,en als ze 2 pootjes op de onderste trede van de schutting zetten,hoef ik alleen "UHH mag niet ' te zeggen en ze doen het niet...maar ik laat ze nooit alleen zonder toezicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat lekker naar buiten maar hij moet wel eerst 6 weken bij jullie binnen zitten dan vind hij de weg terug hoe oud je kat ook is een kat kan altijd nieuwe dingen aan.,! En vind hij buiten niks dan komt hij/zei egt wel terug! ik zou een kat niet martelen en lekker buiten doen hoe door gefokt een huis kat is van naturen zij het wilde buiten katten dat karakter houden ze ALTIJD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel katten die echte binnenkatten zijn, dus je antwoord klopt niet helemaal.
misschien een optie om ee katten riempje te kopen en die met een pin in de tuin vast maken dan heeft de kat genoegruimte krijgt hij frisse lucht en is dus ook gezonder voor zijn gezondheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een binnenkat. Maar als ik bij mn ouders ben (in hun vorige huis dan) dan kreeg hij een tuigje om en kon aan de lange lijn door de tuin struinen. Ging perfect! Dus als je thuis bent, kan hij lekker naar buiten. Ga je weg, haal je hem binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het altijd een binnenkat is geweest, lekker binnenlaten dan! De kat heeft waarschijnlijk nooit de behoefte gehad om naar buiten te gaan, anders had je dat allang aan hem gemerkt. Katten kunnen over het algemeen goed aangeven wat ze willen. Je moet hem niet naar buiten doen, omdat jij voor hem aan het denken bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf twee binnenpoezen van zes en zeven jaar van iemand overgenomen, ik had toen een flat met een balkon aan de galerij.
De eerste keren ging ik buiten koffie drinken en de poezen mee en na het koffiedrinken gingen ze weer mee naar binnen. Na een tijdje gingen ze steeds wat verder de galerij op en kon ik ze alleen laten. Na maanden gingen ze zelfs naar straat, maar dat vonden ze toch wel eng, zelfs nu ik een tuin heb gaan ze daar zelden uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon effe bij dat kat blijven en als hij wegloopt er achter aan gaan zou ik tenminsten wel doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een binnenkat met 11 jaar geadopteerd. Voor zover ik weet, is ze nooit buiten geweest. Ik heb mijn balkon ingepakt in zo'n net voor over fruitbomen, en nu ligt ze vaak heerlijk te soezelen in het zonnetje, en in de schemering wordt de jager in haar wakker, en gaat ze driftig op muizenjacht. Vorige zomer ( ik had haar toen 1 1/2 jaar, en intussen was ik (gelukkig) niet meer werkeloos), heb ik de grote stap gewaagd, en de schuifpui op een kier gelaten, zodat ze de hele dag in en uit kan.

Ze vindt het gewéldig, en ik geloof echt, dat haar quality of life enorm is toegenomen.

Ze is gechipt, en alle mensen in mijn (kleine!!) apartementengebouw kennen haar. Naar de straat wil ze niet, en al is het geen doorgaande weg : ik vind dat wel een veilig idee...

Als jouw kat zo'n 6 weken bij je is, kent ze haar huis.
Mét alle tips die je hierboven gekregen hebt, zou ik de stap maar wagen....
Het maakt van hem een hele 'happy cat'....en dat is tenslotte het enige belangrijke!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook, dat zijn leven alleen maar beter wordt. Bedankt!
Ik had zelf ook zo ouwe kat! Ik liet hem vaak alleen in de achter tuin, verder zal ik niet doen!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw kat is een middelbaar heertje.
en mogelijk ook veel/altijd alleen geweest?
dan gaat hij het moeilijk krijgen buiten, met andere katten.
nog los daarvan; ik werk sinds jaren bij de dierenambu, en ik weet in wat voor problemen katten kunnen verzeilen die vrij loslopen.

maar een kat die echt alleen binnen zit, die mist naar mijn idee best veel.
ik heb mijn balkon overgaasd, en ik zie hoe mijn katten genieten van de wind en het zonnetje, en van de geuren die ze ruiken.
genieten van het buiten zijn, maar wel beschermd.

het mooiste zou zijn als je een mooie ren voor hem kan bouwen.
daar kan je ligplekjes maken, planten inzetten, boomstronken....je kat zal het geweldig vinden!
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik zou het eens aankijken ieder dier is weer anders. Als je lekker woont(niet aan drukke weg oid)zou ik denk na een tijdje eens lekker in de tuin koffie gaan drinken met de deur open dan komt ie er van zelf wel bij zitten,als het daar zin in heeft.als een kat heel erg aan je gehecht is kan je er ook wandelingen mee maken net als met een hond.het is een lastige beslissing want er zitten gewoon risico's aan vast zeker katten die op oudere leeftijd ineens naar buiten gaan heben een hoge kans op ongelukken vooral met auto's zeker als ze een ondernemende aard hebben,los naar buiten in een drukke wijk is dan echt HEEL GEVAARLIJK maar in een rustig wijkje met een theemuts poes zou ik wel kijken of het gaat lekker saampies buiten en dan weer naar binnen en dan kijken wat er verder gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het buiten laten lopen van een kat brengt risico's met zich mee.

de kat kan verongelukken, gaan vechten met andere katten zodat een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk kan worden, ziekten oplopen van een andere kat, stuiten op mensen die niet gek zijn met katten en zo hun eigen maatregelen nemen hiertegen.

vergeet niet dat als je kat eenmaal buiten geweest is hij niet meer binnen te houden is. het zal nooit meer een huiskat worden dus.

je kan de kat leren wennen om aan een lijntje buiten te lopen. zo weet jij dat er niets ergs kan gebeuren, en kan je kat genieten van de buitenlucht!