Wordt mijn puppy ziek als hij brownie poeder heeft gegeten?

Onze puppy heeft vanochtend een pak brownie mix opgescheurd en heeft er ook van gelikt. Gaat hij dan dood of wordt hij dan ziek?
Hij is nu 12 weken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Nu naar de dierenarts bellen!
Chocola kan heel giftig zijn voor honden, laat staan voor zo'n kleine puppy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chocolade (dat zit toch in brownies?) schijnt slecht voor de nieren van je hond te zijn maar als hij er niet heel veel van gegeten heeft zal hij er waarschijnlijk hooguit buikpijn (let op zijn ontlasting) aan overhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in dit geval verstandig om contact op te nemen met de dienstdoende dierenarts - liever dat dan een dode puppy!
Als er chocolade in verwerkt zit, meteen de dierenarts bellen. Kan dodelijk zijn voor dieren!! Zit dat er niet in, en heeft hij er niet veel van gegeten, zal hij misschien alleen buikpijn en diarree krijgen. Of gaan overgeven. Heeft jij er veel van gegeten, kan het spul gaan gisten in zijn maagje / buikje en dat kan dan weer andere problemen geven. Ook in dat geval even de dierenarts bellen. Houd hem echt heel goed in de gaten. Bij het minste of geringste signaal dat het niet goed met hem gaat......BELLEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt van de hoeveelheid af, maar als hij er een beetje aan gelikt heeft is het niet heel ernstig.

Je moet het goed in de gaten houden, alvast een nummer van de dierenarts klaarleggen (want als er ineens wel nood is, moet je niet meer hoeven zoeken).

Ook goed is om m veel eten te geven zodat de chocola snel door z'n spijsverteringskanaal heen is.

De komende 24 uur dus wel goed in de gaten houden of hij niet braakt of slap wordt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden gaan dood aan chocola...
paulus811
13 jaar geleden
Honden gaan echt niet altijd dood aan chocola. Er staat dat er van is gelikt. Is dat één likje, of is het hele pak leeg gelikt. Dat staat nergens. Mijn hond (een cairn terrier) heeft in een onbewaakt ook wel eens een bonbon gepakt en onlangs nog 2 pakjes sultana's gevonden en opgegeten (ook rozijnen zijn giftig) Wat ik hierboven schrijf is het advies van de dierenarts dat ik in beide gevallen kreeg. Het is inmiddels 4 jaar geleden en hij leeft nog steeds. Enige keer dat ik de hond heb moeten laten braken bij een dierenarts was toen hij onder de bank in een restaurant van rattengif had zitten smikkelen. We hebben dat restaurant een behoorlijk boze brief gestuurd en ze hebben de dierenarts vergoed. In zo'n geval moet braken altijd.
Lepel zout geven zodat die gaat spugen. Of peperkoek dat bind zeg maar. Liever spugen laten! En DA bellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De theobromine in chocolade is zeer giftig voor je hond.
Brownie Poeder bevat vrij veel cacaopoeder.
Je schrijft dat hij er aan gelikt heeft, het kan dus zijn dat hij niet veel binnengekregen heeft.
Weeg het zakje en probeer te achterhalen hoeveel je hond heeft binnengekregen.
Is dat meer dan een paar gram cacao (teruggerekend naar het percentage cacaopoeder en/of vertoont je hond ziekteverschijnselen, maak dan inderdaad een spoedafspraak of overleg telefonisch met een echte dierenarts.
Afhankelijk van het gewicht van de pup en hoeveel hij/zij heeft binnengekregen moet dan gehandeld worden.
Het is dus van essentieel belang de hoeveelheid feitelijke cacao te weten.
Heb je geen flauw idee hoeveel, ga er dan van uit dat het TEVEEL geweest is! Dus bel dan meteen de dierenarts.

Toegevoegd na 11 minuten:
De letale dosis chocolade voor een volwassen hond van 10 KG is ongeveer slechts 40 gram.(20 gram cacao)
Bij een puppy van 12 weken is de lever echter nog niet helemaal "klaar ".
Als je puppy zeg maar 3 KG weegt
mag je echter niet van 1/3 uit gaan.
Gaat het dus om meer dan enige grammen cacao, treuzel/aarzel dan niet de dierenarts in te schakelen.
Heeft hij het echte alleen geproefd, als hij het lekker vond had hij er niet alleen aan gelikt, en is als alles opgeveegd is minder dan 5 gram brownie-poeder afwezig, dan zal het mogelijk net loslopen.
Maar nogmaals, je moet dan MET ZEKERHEID de exacte hoeveelheid kunnen vaststellen.
Anders absoluut naar de dierenarts.
Geen "tegengif " geven en denken dat het goed komt.
Sterkte en laat graag even weten hoe het afgelopen is.
Ik denk dat allen die geantwoord hebben dat graag willen weten!