Weet iemand wat er kan zijn als je kat niet meer in de kattenbak poept en plats?

Sinds 3dagen staat de kattenbak helemaal ongebruikt in de woonkamer...
Toen ik gister thuis kwam (hij was net 1uurtje alleen) had bij in de woonkamer gepoept.
En toe straks zag ik hem in het aanrecht plassen.

Omdat ik weet dat hij niet in de kattenbak poept en plast heb ik hem maar laten plassen in het aanrecht, want waar moet hij het anders kwijt (was allang blij dat bij een behoefte deed)!

Maar heeft iemand een idee waarom hij dit doet?
Zijn kattenbak korrels zijn wel andere dan normaal, hij heeft ze sinds een maand ongeveer...
Kan dat het probleem zijn of is het iets ernstigs?

Toegevoegd na 7 uur:
Ik jullie bedanken voor de antwoorden!

Ik heb meteen andere katten korrels gekocht, en ja hoor daar lag het aan!!

Toen ik heb al in de bak was aan het schudden sprong hij erin en begon te plassen! Hij heeft ondertussen de hele bak alweer vol gepoept en geplast en er uitgebreid in liggen graven en doen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Kristal
13 jaar geleden
Hahaha, wat fijn! niets ernstig dus gelukkig! Maar hoe kan het toch dat hij pas de laatste 3 dagen geen gebruik maakte van de kattenbak terwijl je al een maand ander grit had? Snap jij het? Naja, het is opgelost in ieder geval, Kat blij en jij blij ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare beesten toch die katten. En daarom zijn ze juist zo leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo is dat!
Hij is ook een beetje raar, ik snap mijn kat totaal niet!
Maar het is toch een schatje!
Het is ook pas mijn eerste kat vandaar steeds mijn katte vragen op deze site =) Wel fijn de mening van andere (ook al zijn veel antwoorden vaak voor de hand liggend)

Het beste antwoord

Katten zijn heel kieskeurig als het gaat om geuren. Als ze gewend zijn aan een bepaalde geur van de korrels, dan zullen ze hun neus ophalen voor andere korrels. Het lijkt mij dan ook het beste als je weer overgaat op de korrels die je eerst had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed mogelijk hoor, daarom ook een "+"

Andere antwoorden (6)

katten zijn heel erg van de gewoontes, een verandering in hun eet patroon, eet soort, of in dit geval katten grind is voor jou of ons mensen mischien leuk voor de verandering maar een kat zal je laten weten dat dit niet helemaal bij hem/haar in de planning lag. Dit is een minder vervelende reden!
Het kan ook zijn dat je kat last heeft van blaasgruis, dit is zeker iets waar je mee naar de dierenarts moet mocht dat het geval zijn, katten krijgen last bij het plassen. Vaak voorkomend probleem vooral bij de oudere katten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ehm....vaak voorkomend probleem, vooral bij jongere katten.
toch een plus, voor de verwijzing naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een "+" ,omdat jij de eerste was met het blaasprobleem in je antwoord
Het kan aan een aantal dingen liggen. Oorzaak kan zijn verkeerde kattegrid of nadat er nieuw kattegrid in de bak word gedaan eerst flink grondig schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat je kat een blaasprobleem heeft, en de bak nu associeert met pijn.
ga dus allereerst even met de kat naar de dierenarts.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan ZOOOOO simpel en logisch zijn.... :)
plusje voor je antwoord
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt! :)
ja, dat herken ik.
ik had een kat van een jaar, daar kwam iemand voor die hem graag wilde hebben, want het was een witte pers en die wilde ik niet naar buiten laten gaan, en hij smeerde hem telkens weer.
hij deed bij mij alles op de bak, nooit geen last, en dat heb ik hem ook gezegd.
een dag later werd ik gebeld, de kat scheet overal maar niet in de bak, na lang denken, ja hoor, ik had houtkorrels en hij had grit.
hij deed houtkorrels in de bak, probleem opgelost.
ik denk dat dat bij jullie ook het probleem is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden hierboven zijn juist, maar het kan ook iets anders zijn.
Als er buiten jullie huis een buitenkat bij jullie voordeur poept of sproeit dan ruikt jouw kat dat en gaat hij zijn territorium afbakenen. (Ik spreek uit ervaring)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dan zou de kat ook bij de voordeur markeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hoeft niet hoor rieneke, een dominante kat zou dat wellicht doen maar een andere kat zou er gewoon door van slag kunnen raken of geintimideerd. Ik vind het een plausibel antwoord vandaar de plus.
Rieneke1
13 jaar geleden
dominante katten bestaan niet, wel zelfverzekerde katten.
katten die op markeringen reageren, zullen er overheen willen gaan, dus bij de voordeur markeren.
juist ook onzekere katten zullen hun geur daar willen achterlaten.
Als hij sinds een maand andere kattenbak korrels heeft maar pas sinds 3 dagen de bak niet gebruikt, heeft het niets met het grit te maken lijkt me, anders had hij van het begin af aan al gestaakt tegen het nieuwe spul.
Dus, absoluut eerst naar de dierenarts. Als het een hij is en hij heeft last van zijn blaas zou ik ook snel naar de dokter gaan want het kan ook nog eens gevaarlijk zijn.
Voor een "hijtje" is het eerder gevaarlijk dan voor een "zijtje". Hoe dan ook; ik zou vandaag nog gaan.