Help! Mijn kittens hebben het aanrecht ontdekt en daar stond nog een kommetje met tiramisu. Ze hebben het opgegeten. Kunnen ze nu ziek worden??

Er zat niet veel tiramisu in het kommetje, maar de poesjes zijn nog maar 5, bijna 6 maanden oud. En in tiramisu zit toch alcohol? Ik maak me zorgen. Wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik begrijp inmiddels dat het om het aflikken van het schoteltje gaat. Dus je hoeft je niet heel druk te maken. Was het een heel bakje geweest, dan had je linea recta naar de dierenarts gemoeten! Katten kan je heel moeilijk laten braken, dus bij echte vergiftiging is meestal leegpompen de beste optie, nu had dit met de tiramisu waarschijnlijk niet gehoeven, maar ze zouden er wel goed ziek van zijn geworden. Chocola is potentieel giftig voor honden en katten, hoe puurder de chocola (dus hoe hoger het cacoagehalte) hoe slechter. De melk, suiker, alcohol en vetten in de tiramisu kan wel ernstige diarree, alcoholvergiftiging en maagdarmproblemen veroorzaken, wat voor jonge kittens zelfs tot de dood kan leiden. Hoewel ik bij tiramisu uit de supermarkt wel betwijfel of er echt alcohol inzit. Houdt de ontlasting even in de gaten, wordt het toch diarree, dan naar de dierenarts. Denk erom, je hebt twee ondeugende kinderen in huis, niets is veilig! Dus altijd afdekken of wegzetten. Aanrecht of hoge kasten zijn ook niet veilig!

Er zit echt een hele kleine hoeveelheid alcohol in, zo klein dat zelfs de katjes het niet merken. Mocht dit wel het geval zijn, is het enige wat je kan doen, ze laten overgeven. Maar dit kan alleen tot het in hun bloed is opgenomen.

Voorlopig even droge brokjes voeren tot je zeker weet dat ze geen diarree krijgen van de vette room. Geef ze geen melk oid, dat helpt bij mensen maar is voor katten niet goed. Een kat kun je niet laten braken! De alcohol zal niet schadelijk zijn, want weinig, maar bij twijfel naar de dierenarts gaan.

Katten verwerken voedsel heel anders dan mensen en kunnen een hoop eten zonder ziek te worden

Alcohol maak ik me iet zo zorgen over,maar ik meende te weten (of heb ik het verkeerd) dat er chocoldade/cacao?? Dit kan wel heel gevaarllijk zijn zelfs dodelijk,nu denk ik dat ze geen grote hoeveelheid ervan binnen hebben gekregen ,mocht het wel zo zijn let dan even op de volgende symptonen Wat zijn de symptomen van chocoladevergiftiging? De eerste verschijnselen ontstaan ongeveer 4-5 uur (tot 12 uur) na het opeten van de chocolade. Hieronder ziet u een opsomming van de symptomen die kunnen voorkomen. * Rusteloosheid/nervositeit * Misselijkheid met soms braken * Veel drinken * Diarree * Hoge hartfrequentie * Versnelde ademhaling * Koorts * Stuiptrekkingen * Coma

katten hebben over het algemeen een goed aanvoelen van wat ze kunnen eten en wat niet. je ziet ook hoe veel katten aan voedsel ruiken vooraleer ze het verorberen. maak je dus niet ongerust. als je kittens diarree en zo zouden krijgen, geef ze dan wat rijstwater, desnoods met injectiespuit(zonder naald natuurlijk) als ze het niet willen opdrinken.

In principe kan een beetje niet zoveel kwaad. Als ze er al last van krijgen, is het meest waarschijnlijke gevolg wat diarree in de komende 12 uur. Hou dit wel goed in de gaten: Zulke kleine katjes kunnen binnen een dag of 2 overlijden aan uitdroging. Maar.. Als de beestjes gewoon gezond waren, dan moeten ze een keertje te veel room wel aankunnen. De hoeveelheden cacao & alcohol er in zijn niet zo hoog dat je daar een risico mee loopt.

als het alleen om het aflikken van het schoteltje gaat, zou ik me echt geen zorgen maken. wel is het fijn als je katten niet te pas en te onpas op het aanrecht zitten. je kan twee dingen doen. beplak een stuk stevig karton met plakplastic, met de plakkant naar buiten, en leg die op je aanrecht. poezen hebben een gruwelijke hekel aan plakvoetjes, en zullen al snel het aanrecht als een no-go gebied zien. of zet je aanrecht vol met lege petflessen, die vanaf de vloer niet te zien zijn. je poezen zullen flink schrikken als ze hier tussen springen, en het al snel voor gezien houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100