Help! Mijn kittens hebben het aanrecht ontdekt en daar stond nog een kommetje met tiramisu. Ze hebben het opgegeten. Kunnen ze nu ziek worden??

Er zat niet veel tiramisu in het kommetje, maar de poesjes zijn nog maar 5, bijna 6 maanden oud. En in tiramisu zit toch alcohol? Ik maak me zorgen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zit chokolade in tiramisu toch?
dat lijkt mij gevaarlijker dan de alcohol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn moeder maar even wakker gemaakt. Gevraagd of zij de tiramisu opgegeten had of weggedaan aangezien ik de poesjes aan het bordje heb zien likken (waar niks meer in lag). Ze zei dat ze de tiramisu weggedaan had, dus het waren alleen hele kleine beetje restjes. Is dat ook slecht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kittens in huis haalt dan houd je daar toch rekening mee?
Dit is gewoon ongelooflijk.
Je zet toch ook gen open flessen bleekwater voor de neus van een peuter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het maar een beetje was kan het echt geen kwaad. houd de poesjes wel in de gaten. zie je dat het niet zo goed gaat bel je meteen de dierenarts. vermoedelijk gebeurt er niets hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier zeker van geleerd. Ik doe ook al zo mijn best het is wennen om na jaren huisdierloos te zijn opeens weer alles aan te passen. Misschien geen excuus, maar zo is het nou eenmaal. Ik vind de reactie van Nyx wel eerlijk, en je hebt ook wel gelijk, maar je gaat me niet vertellen dat jij geen fouten maakt. Dat is menselijk en de katten konden voorheen niet eens op het aanrecht komen. Ik heb nu weer iets om op te letten en gelukkig is het goed met de meiden.

Het beste antwoord

Ik begrijp inmiddels dat het om het aflikken van het schoteltje gaat. Dus je hoeft je niet heel druk te maken. Was het een heel bakje geweest, dan had je linea recta naar de dierenarts gemoeten!
Katten kan je heel moeilijk laten braken, dus bij echte vergiftiging is meestal leegpompen de beste optie, nu had dit met de tiramisu waarschijnlijk niet gehoeven, maar ze zouden er wel goed ziek van zijn geworden.
Chocola is potentieel giftig voor honden en katten, hoe puurder de chocola (dus hoe hoger het cacoagehalte) hoe slechter. De melk, suiker, alcohol en vetten in de tiramisu kan wel ernstige diarree, alcoholvergiftiging en maagdarmproblemen veroorzaken, wat voor jonge kittens zelfs tot de dood kan leiden. Hoewel ik bij tiramisu uit de supermarkt wel betwijfel of er echt alcohol inzit.
Houdt de ontlasting even in de gaten, wordt het toch diarree, dan naar de dierenarts.
Denk erom, je hebt twee ondeugende kinderen in huis, niets is veilig! Dus altijd afdekken of wegzetten. Aanrecht of hoge kasten zijn ook niet veilig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zit echt een hele kleine hoeveelheid alcohol in, zo klein dat zelfs de katjes het niet merken. Mocht dit wel het geval zijn, is het enige wat je kan doen, ze laten overgeven. Maar dit kan alleen tot het in hun bloed is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we het hopen, heb net gereageerd op Ipzy hierboven. Het bleek dat ma de tiramisu al weggegooid had en dat het hier nog om kleine veegjes, restjes op t bordje ging. Maar ze zijn nu wel lekker druk... zucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, goed teken! Ze worden waarschijnlijk druk van de suiker, alcohol zou namelijk juist verdovend werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop het! Ze zijn inmiddels uitgespeeld en liggen te soezen. Hopen dat ze niet ziek worden en/of aan de schijterij raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hopelijk gaat het gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks aan de hand met de beestjes, ze lopen rond alsof ze niks gesnoept hebben! Alles is goed met ze, ze hebben ook geen diarree. We gaan wat beter opletten met etensresten laten staan. En ik ga een plantenspuit aanschaffen en vullen met water om ze van het aanrecht weg te jagen :-)
Voorlopig even droge brokjes voeren tot je zeker weet dat ze geen diarree krijgen van de vette room. Geef ze geen melk oid, dat helpt bij mensen maar is voor katten niet goed. Een kat kun je niet laten braken! De alcohol zal niet schadelijk zijn, want weinig, maar bij twijfel naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten verwerken voedsel heel anders dan mensen en kunnen een hoop eten zonder ziek te worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol maak ik me iet zo zorgen over,maar ik meende te weten (of heb ik het verkeerd) dat er chocoldade/cacao??

Dit kan wel heel gevaarllijk zijn zelfs dodelijk,nu denk ik dat ze geen grote hoeveelheid ervan binnen hebben gekregen ,mocht het wel zo zijn let dan even op de volgende symptonen

Wat zijn de symptomen van chocoladevergiftiging?
De eerste verschijnselen ontstaan ongeveer 4-5 uur (tot 12 uur) na het opeten van de chocolade. Hieronder ziet u een opsomming van de symptomen die kunnen voorkomen.

* Rusteloosheid/nervositeit
* Misselijkheid met soms braken
* Veel drinken
* Diarree
* Hoge hartfrequentie
* Versnelde ademhaling
* Koorts
* Stuiptrekkingen
* Coma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten hebben over het algemeen een goed aanvoelen van wat ze kunnen eten en wat niet. je ziet ook hoe veel katten aan voedsel ruiken vooraleer ze het verorberen.
maak je dus niet ongerust.
als je kittens diarree en zo zouden krijgen, geef ze dan wat rijstwater, desnoods met injectiespuit(zonder naald natuurlijk) als ze het niet willen opdrinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien wel salonkatten die ontaard zijn van hun natuur. en subtiel vergif mengen onder een stukje vis zal katten allicht ook niet tegenhouden. maar over het algemeen weten katten wel zeer goed wat ze kunnen verdragen en wat niet. bon, ik wil geen discussie voeren, ik baseer me op de kennis van mijn zus die dierenarts is. andere meningen zijn natuurlijk welkom
In principe kan een beetje niet zoveel kwaad. Als ze er al last van krijgen, is het meest waarschijnlijke gevolg wat diarree in de komende 12 uur. Hou dit wel goed in de gaten: Zulke kleine katjes kunnen binnen een dag of 2 overlijden aan uitdroging. Maar.. Als de beestjes gewoon gezond waren, dan moeten ze een keertje te veel room wel aankunnen. De hoeveelheden cacao & alcohol er in zijn niet zo hoog dat je daar een risico mee loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het alleen om het aflikken van het schoteltje gaat, zou ik me echt geen zorgen maken.
wel is het fijn als je katten niet te pas en te onpas op het aanrecht zitten.
je kan twee dingen doen.
beplak een stuk stevig karton met plakplastic, met de plakkant naar buiten, en leg die op je aanrecht.
poezen hebben een gruwelijke hekel aan plakvoetjes, en zullen al snel het aanrecht als een no-go gebied zien.
of zet je aanrecht vol met lege petflessen, die vanaf de vloer niet te zien zijn.
je poezen zullen flink schrikken als ze hier tussen springen, en het al snel voor gezien houden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol ik zie het al voor me al die herrie met die petflessen hahaha geweldig moet ik een keer 'snachts proberen hier, krijg ik zo een hele straat vol met boze buren voor de deur :-p Maar de tip met het karton ga ik zeker eens proberen! Dank!