waar haal je ratjes die niet doorgefokt zijn (en hun voorouders niet uit een lab komen)

ik las net in een vraag dat ratjes een stuk ouder kunnen worden dan die je uit de dierenwinkel haalt. maar waar haal ik dan een ratje vandaan die dat alles niet heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn collega heeft heel veel tamme ratjes, zij fokt er ook mee en wisselt veel uit met andere ratteries (zoals zij ze noemt).
Zoek op internet maar eens op Rattery en je komt er heel veel tegen in Nederland.
Er zijn hele communities die bijhouden welk mannetje naar welk vrouwtje gegaan is e.d. Je moet er vast wel één bij jou in de buurt kunnen vinden die je verder kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Boerderij of riool?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het over tamme ratten gaat,ben ik bang,dat je dat niet lukt,of je zou ze van een particulier moetenkunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, da's lastig. Wij hebben altijd ratjes gehad. De eerste keer kochten we ze in een dierenwinkel. Deze ratjes zijn zo'n 2 jaar geworden. De tweede keer dat we ratjes kochten, was bij iemand thuis. Twee van hen zijn na een jaar overleden en de derde leeft nu nog steeds, zij is nu ruim 3 jaar! Dus het wil nog niet veel zeggen..

Als je ratjes wil zou ik als tip willen geven om ze bij een fokker te kopen. Mijn ervaring is dat de diertjes dat al veel tammer zijn dan als ze uit de dierenwinkel komen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals C4th zegt, een rattenvereniging.
dan zijn ze niet doorgefokt maar gezonder.
een vriendin van mij heeft ratten gefokt, en de ratjes die we van haar kregen hebben we heel veel plezier van gehad. Nooit ziek en bijna 3 jaar oud geworden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een zogenaamde rattery.... kijk maar is op internet. Staan er genoeg op, zijn liefhebbers die niet doorfokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle tamme ratten die te koop zijn, of het nu via dierenwinkels is of van particulieren, zijn afstammelingen van laboratoriumratten.

Ze zijn zo tam omdat ze al generaties lang daarop zijn gefokt.
Ik wil best geloven dat een gezonde wilde rat in beschermde omstandigheden ouder kan worden dan zo'n tamme, maar behalve de slechte gezondheidseigenschappen van de tamme doorgefokte rat, zou hij ook het lieve tamme karakter missen...

En een wilde rat is geen leuk huisdier... die zijn behoorlijk fel, ze kunnen je zo naar de keel vliegen.
Zo'n rat wordt in de vrije natuur echt niet veel ouder dan de tamme broertjes, en als je hem opsluit ook niet, omdat een wild dier in gevangenschap nou eenmaal sneller doodgaat.

Helaas is een jaar of drie de gemiddelde leeftijd.
Goede verzorging, genoeg lichaamsbeweging en sociaal contact kan trouwens ook uitmaken, ik heb zelf veel ratjes gehad waarvan er eentje vijf jaar is geworden. Ze hebben wel echt rattenvoer nodig...met vlees erin. Gewoon knaagdierenvoer is niet geschikt. De mijne waren ook dol op tomaat en fruit ernaast. En niet te dik laten worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet.
Alle ratten die je als huisdier kunt kopen. stammen namelijk al vele, vele tientallen generaties af van oorspronkelijke laboratoriumraten.
Nu zijn ze ook al een heel tijdje populair als huisdier, dus niet meer uitsluitend in wit te krijgen (het zijn overigens bruine ratten), dus ook heel erg geschikt om als zodanig te houden.

Wilde bruine ratten (en ook de wilde zwarte rat, die je in grote steden nog wel eens tegen wilt komen) zijn beslist niet voor dat doel geschikt.

Het nadeel is inderdaad dat ze in de praktijk allemaal kanker krijgen na een jaar of wat, en daaraan eigenlijk niet geholpen kunnen worden.

Soms wordt er geadverteerd met ratjes die dat niet zouden hebben of die langer mee zouden gaan, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Maar bij een goede fokker van een serieuze vereniging, weet je wel dat je in elk geval een zo gezond en tam mogelijk diertje hebt, waar je in elk geval twee, drie en soms zelfs wel bijna vier jaar plezier van kunt hebben.

Overigens worden ze in de vrije natuur ook geen 25 hoor ; het is niet echt een diersoort met een lange levensduur. Vier jaar is feitelijk ook in het wild een bejaarde rat. Dus ja, wat is een 'stuk' ouder ? Mijn ratten zijn echter nooit ouder dan een jaar of drie geworden voor de eerste bulten verschenen.....