Een tweede kat erbij, wat is beter, een kater of een poes?

Wij hebben sinds 3 maanden een 5 jaar oude gecastreerde kater. Hij heeft altijd met meerdere katten geleefd. Het was altijd een buitenkat.Hij kan nu niet meer naar buiten. Hij lijkt hier geen moeite mee te hebben, maar ik misschien is het voor hem gezelliger er een soortgenootje bij te hebben. De katten die we op het oog hebben zijn een 5 jaar oude gecastreerde kater, en een 6 jaar oude poes. Zij is niet gesteriliseerd. Zij heeft al drie nestjes gehad.Weet iemand wat het beste samen gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (8)

vaak gaat een kater beter met een andere kater dan een poes, maar uiteraard spelen de individuele karakters ook een rol.
sowieso raad ik je aan een rustige introductie te doen.
voor meer info hierover kan je kijken op www.kattengedragstherapie.nl
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat is puur individueel zou ik zeggen, gaat het dan gaat het... En de enige goede manier is om gewoon uit te proberen... Er zal altijd uitgezocht moeten worden wie de dominante is, maar als dat snel bekend is, is er meestal geen enkel probleem... Maar probeer het uit, de enige methode volgens mij...

Het kan alles zijn katten, katers, of wellicht een hond, want dat kan ook heel goed samen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een poes.
anders krijg je territorium strijd sproeien-de katten en een boel ongemak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel katten vinden het niet "nodig "om een andere soortgenoot om zich heen te hebben als ze dit niet gewend zijn. Vaak leven ze dan ook naast elkaar en trekken niet samen op of gaan bij elkaar liggen als je ze niet tegelijkertijd in huis neemt. Als je persé tussen die kater of poes wil kiezen, zou ik zeggen , neem de poes en steriliseer haar meteen na aanschaf. Tussen katers heerst vaak grote rivaliteit en je hebt niks aan vechtende en sproeiende katers in huis. Dan kan je je kater nog beter alleen laten! Probeer het onder voorbehoud uit met welke hij de beste "klik"heeft.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Yvon al zegt: eigenlijk heeft je kater waarschijnlijk niet zo'n behoefte aan gezelschap. Ik weet nog dat mn ouders 2 katten van iemand anders kregen die jarenlang goed in een kleine ruimte hadden samengeleefd. Zo gauw ze bij mn ouders op het erf gewend waren, konden ze mekaar niet meer luchten of zien en maakten alleen maar ruzie als ze mekaar toch tegenkwamen. Eigenlijk vonden ze elkaar dus helemaal niet aardig, maar in die kleine ruimte moesten ze wel.
Katten hebben eigenlijk een veel groter territorium nodig dan je 2 katten binnenshuis kan geven. Ik denk persoonlijk niet dat je je kater een plezier doet met een nieuw vriend(innet)je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel zo, dat een niet gesteriliseerd poes bijna niet uit te houden is. Gaat voor kabaal zorgen om de zoveel tijd. Luid mauwend, als de tijd daar is. Gaat door merg en been :) Dus ik zou kiezen voor 2 gecastreerde mannetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
poes die is niet zo wild
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had een poes en een kater en dat was constant matten. de poes was niet zo'n dierenvriend namelijk. en poezen zijn sowieso wat pinniger. nu heb ik twee gecastreerde katers, binnenkatten, en dat gaat heel prima samen. zijn in mijn beleving ook rustiger en liever dan poezen.