waarom graaft mijn kat in zn waterbakje?

Mijn kat krijgt iedere ochtend en mits nodig savonds vers kraanwater, maar sinds een aantal weken graaft hij in zn waterbakje met het resultaat dat de hele keukenvloer onder water ligt, verder vind ik het bakje ook vaak helemaal aan de andere kant van de keuken.. Hij deed dat hiervoor nooit en ook niet met zijn brokjes en nu vraag ik me toch af, waarom wel met zijn waterbakje ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, Ik heb er ook een die dat doet.
Alleen lijkt mijn kat het gewoon leuk te vinden...
Rieneke1
13 jaar geleden
bij mij is het gelukkig een voorbijgaande manie geweest :)
ik kan nu weer gewone bakjes neerzetten zonder geknoei.

Het beste antwoord

observeer je kat eens goed.
waarschijnlijk heeft hj gewoon ontdekt dat het erg lollig is om met water te knoeien.
ik had op een gegeven moment een zware braadpan staan, vastgeklonken aan de tafelpoot.

echter, jaren terug heb ik meegemaakt dat een van mijn katten ineens met het water ging klooien, en die bleek ernstig ziek te zijn.
gedragsveranderingen kunnen een waarschuwing zijn.

hou je beestje dus even goed in de gaten, maar goede kans dat het gewoon speelsigheid is.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kat is niet de enige die het erg leuk vind om met water te spelen.

afgezien van het vaker moeten dweilen en bijvullen van de drinkbak kan je niet zien hoeveel je kat drinkt.
juist katten zijn erg gevoelig voor blaas problemen en niersteen. (je kat drinkt dan erg veel)

een beetje urine laten onderzoeken door je DA kan een lichamelijk probleem uitsluiten. het duurdere kattenvoer kan voorkomen dat je kat problemen krijgt aan zijn urine wegen.

het aanschaffen van een fonteintje kan het probleem oplossen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe is dit antwoord op de vraag..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je me kan vertellen wat er onduidelijk is aan de eerste zin 'je kat is niet de enige die het erg leuk vind om met water te spelen' kan ik deze verder toelichten. andere mogelijke oorzaken vind je eveneens in mijn antwoord net als een mogelijke oplossing. maar vragen staat vrij, dus hoor het graag als je behoefte hebt aan meer toelichting
Onze kat doet het voor zijn bakje. dat doet hij naar mijn idee omdat hij zo ook dronk als kitten bij zijn moeder. hij beweegt van uit het bakje naar hem toe? net alsof hij op een deken ligt of is naar de zij kanten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met Rieneke dat het een teken van onrust of ziekte kan zijn of speelsheid. Heeft hij moeite met drinken of drinkt hij extra veel/vaak, en/of vertoont hij andere gedragsveranderingen of symptomen van ziekte, dan zeker even naar de dierenarts.
Is het gewoon klooien met water, koop dan een zwaardere drinkbak en/of van die bakjes die je op een dienblad met een hoge rand kan klikken, scheelt dweilen, dan hoef je alleen het dienblad te legen. Veel katten spelen met water. Dat is op zich goed, want dan drinken ze meer, wat weer goed is voor de nieren. Daarom zijn fonteintjes zo goed voor nier- en blaaskatten. Maar ineens veel meer drinken is juist een symptoom van nierziekte.

Twee van mijn katten zijn trouwens ook van het spelen met water. Vooral er iets in dumpen (brokken, speelgoed) of de bak verschuiven is dikke pret. Ik heb inmiddels stenen hondenbakken staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 4 katten en 2 daarvan doen het ook maar dan in de vijver ik denk dat het is omdat ze dat gewoon leuk vinden het is net of ze het water verser willen maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kater heeft exact hetzelfde. Ik heb 2 katers en de ene doet het wel, de andere niet! Het is inderdaad erg vervelend doordat de vloer zeiknat is.. Ik vraag me ook vaak af wat het zou kunnen zijn of waarom hij het doet. Er staat bij een van de reacties dat het misschien een ziekte zou kunnen zijn of gewoon een teken van speelsheid... Laten we het op het laatste houden ;)