heb je perse een haan nodig voor je kippen, of gaan ze dan onderling vechten?

ik hoef geen bevruchte eieren. ik wil gewoon weten of het zonder haan ook kan. Ik heb 2 hennen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (6)

Als je twee kippen hebt, dan hoef je er niet perse een haan bij te hebben. Als je kuikens wil, dan natuurlijk wel.
Het ligt er ook een beetje aan waar je woont, woon je in een bebouwde kom, met buren, dan is het niet zo verstandig om een haan aan te schaffen. Wanneer je buitenaf woont maakt dat niks uit. De twee hennen kunnen het heel goed zonder een haan doen dus, ze gaan daarom niet meer vechten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je op den duur toch kuikentjes willen, dan zou je ook bevruchte eieren onder de kip kunnen leggen als ze broeds is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een groepje kippen hebt, gaat altijd eentje zich wat hanig gedragen, heel grappig om te zien, dat is dan de leidster.
Verder is een haan niet nodig. Je krijgt lekkere onbevruchte eitjes.
Kippen worden wel broeds op een bepaald moment, dan leg je gewoon een kunstei in het nest, en haalt de eieren weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geen haan nodig voor eieren. Hij kost alleen maar voer. En zal je aanvallen om zijn hennen te verdedigen als je in het hok komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook heb je kans, binnen de bebouwde kom, dat buren klagen bij de gemeente over het kraaien van de haan 's morgens vroeg. Dan moet je hem alsnog wegdoen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippetjes kunnen perfect zonder haan.
Misschien nog wel beter zo, als je maar twee kippen hebt, want een haan kan soms nogal tekeer gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het spreekwoord haantje de voorste is er niet voor niets.
een haan zal altijd proberen hoogste in rang te zijn (of dit lukt is een 2e)
het veroorzaakt dus onrust, en eenmaal de baas zal zijn positie duidelijk blijven maken en zijn recht laten gelden.
bovendien kan een haan erg onvriendelijk zijn (lees agressief, ook naar mensen!)

als je op zoek bent naar een aparte wekker of buren hebt waar je niet zo blij mee bent kan het natuurlijk een oplossing zijn.

pikorde:
Zoals elk dier dat samenleeft in een groep heeft ook de kip een specifieke manier om de anderen duidelijk te maken wie er aan de macht is: de pikorde. Elke kip in een groep heeft een plaats in de pikorde, waarbij de kip die het hoogst staat alle pikken mag uitdelen, altijd eerst de lekkerste hapjes mag eten, de beste plaats op de stok heeft, kortom: deze kip geniet van alle voorrechten. De kip die het laagst staat daarentegen, heeft kort gezegd gewoon pech: deze kip deelt nooit pikken uit en zij eet steeds laatst, tenzij haar meerderen haar eerder toelaten.

Soms lijkt het logisch dat de haan de hoogste in de pikorde is, maar toch is dit niet altijd het geval. Sommige hanen staan buiten de pikorde, zij kijken van aan de zijlijn toe en bemoeien zich nooit met de pikorde terwijl anderen af en toe ingrijpen.

De eiproduktie komt bij vrijwel alle kippen op gang na het bereiken van de volwassen leeftijd; vanaf ca. 18 tot 20 weken. Dit is dan ook het moment om over te schakelen op ander voer
De hoogste productie vindt plaats tussen de 25-35 weken en zal daarna geleidelijke afnemen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de voeding en verzorging, het ras en de hoeveelheid daglicht. de aanwezigheid van een haan heeft hier geen invloed op.

succes met je chickies! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor gaat prima. Ik heb 6 hennen in een hok ook geen gezeur met bevruchte eieren