Waarom worden hondjes niet oud?

Waarom worden hondjes niet ouder als gemiddeld 15 jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

elke diersoort (waaronder de mens) heeft een door de evolutie bepaalde levensverwachting. Dat is de realiteit. Mensen worden gemiddeld (in het westen tenminste) ongeveer 80 jaar oud. olifanten iets ouder, schildpadden nog ouder (er zijn er geweest, die meer dan 180 jaar oud waren).
veel kleinere dieren worden lang niet zo oud. Wolven (waar de honden van af stammen) worden in het wild meestal niet ouder dan 7 à 8 jaar. onder betere levensomstandigheden houden ze het langer vol, maar 15 jaar is voor een wolf al echt stokoud.
Katachtigen worden in de regel iets ouder, maar niet veel. Katten van 22 jaar zijn bijv ook een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

in honden jaren is 15 jaar toch oud..
1 honden jaar is 7 mensen jaren.. dus als je hond 15 jaar is ..zou je willen dat je als mens die leeftijd hebt bereikt...

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb een leuke site gevonden voor t berekenen van de honden jaren..

http://www.schnauzerfans.nl/hondenjaren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat is omdat honden een kleiner lichaam hebben, wat ook betekent kleiner hartje & organen.
Na 15jaar wordt zo'n hartje moe & stopt het uiteindelijk met kloppen ( als het hondje dan al niet gestorven is aan een ziekte) het hangt er ook vanaf wat voor hond. Ik heb ooit eens geleerd dat kleine diertjes sneller sterven omdat het hartje sneller stopt met slaan door vermoeidheid.
& 15jaar is voor een hond al redelijk lang aangezien 1 jaar = 7jaar
dus is dat beestje 105jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag heeft een heel variabel antwoord. Afhankelijk van het ras kunnen we heel verschillende leeftijden verwachten. Kruisingen of 'straathonden' worden ook een stuk ouder dan zuivere rassen.

Zo beschouwen we zuivere rashonden op negen jaar als senioren (bejaarden) en verwachten we dat ze 11-12 jaar oud worden (maximaal 14 jaar, wat dan heel oud is voor zo'n dier). Het is uitzonderlijk dat een rashond ouder wordt dan 14 jaar.

De Duitse dog (soms verkeerdelijk 'Deense dog' genoemd) heeft de kortste levensverwachting: een zesjarige Duitse dog is reeds een senior en de verwachting is dat deze dieren niet ouder worden dan negen jaar. Hoe joviaal en lief dit ras ook is, als je een hond lang wil houden, is dit niet het ras dat je best kiest.

Kruisingen en straathonden worden ouder. Ze halen met gemak 12 jaar en kunnen tot 18 jaar oud worden. Wat de termen betreft: de term kruising wordt meestal gebruikt voor een hond die twee verschillende rassen als ouders heeft; een straathond is dan een verdere 'mengelmoes' van nog meer rassen en dus verschillende kruisingen (of een kruising en een rashond) als ouders heeft. Maar hoe groter de 'mengelmoes' hoe hoger de levensverwachting.

Ik moet er wel op wijzen dat dit verwachtingen (gemiddelden, 'wat meestal gebeurt') zijn en dat er altijd wel uitzonderingen te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Kruisingen of ‘straathonden’ worden ook een stuk ouder dan zuivere rassen". Dit is een zeer hardnekkig misverstand dat nergens valt te staven. Het is dus ook niet waar. De meeste rashonden komen in handen van de zogenaamde "echte kenners". Dus altijd buiten in een hok, en er wordt veel mee gewerkt en moet het beest altijd de vuile klusjes opknappen in weer of geen weer. Dat is voor een mens niet goed en dus voor een hond ook niet. Een lichaam wat zwaar wordt gebruikt wordt minder oud, zie maar bij mensen aan sportmensen. Die halen vaak ook niet de gemiddelde leeftijd. Asbakkerassen komen vaak in handen van mensen die een gezelschapsdier willen en niet per se een echtheidcertificaat aan de muur hoeven. Ze leven niet op beton maar in de huiskamer en krijgen normaal, goed hondenvoer inplaats van darm en hart en dat soort onzin dat de gedomesticeerde hond al lang niet meer kan hebben. En dat merk je gelijk in de leeftijd. Bij mij in de buurt zit ook zo'n ras-stakker met een hondeclubbaas met dit koude weer de hele dag op een betonplaat van 2 X 3,5 meter te blaffen uit verveling. Omdat dat beter is. Ik heb altijd rashonden gehad en een enkele asbak, en ze lagen allemaal in de winter lekker binnen voor de kachel en ze zijn allemaal voor hun soort stokoud geworden.
Er is een Cairn Terrier die 25 jaar oud geworden is.
Ondanks dat het rashonden zijn is -bij goede verzorging en kwaliteitsvoeding- 15 jaar aan de lage kant.
De voornaamste reden dat honden niet oud worden -is gebleken- komt door ongunstige ingredienten in het hondenvoer.
Vandaar dat we echt uitgezocht hebben wat daaraan te doen is en welke soorten voer een gunstige levensverwachting geven en welke ( juist) niet.
Dus heb je een deel van de factoren die de lijftijd die een hond gaat halen zelf in de hand.
Bastaardhonden worden alleen ouder als rashonden omdat met sommige rassen te ver is doorgefokt en erfelijke ziekten zijn ingeslopen.
Goede fokkers houden daar rekening mee en kruisen honden die hooguit verre verwantschap hebben.
Daarmee bereiken ze een levensverwachting die gelijk of hoger ligt dan niet-rashonden.
Dat heeft mede te maken met dat bij rashonden de zorg
soms wat beter is, omdat de hond "kostbaarder" zou zijn.
Dat is natuurlijk onzin, een bastaard kan een geweldige hond zijn en niet zelden missen ze de nare eigenschappen van de rassen waaruit ze gevormd zijn, maar niet de gunstige eigenschappen.
Je hoeft meestal niet bang te zijn voor inteelt, bij bastaard honden.
Wel moet je echt waken voor puppiefabrieken, deze hondjes worden tegen minimale kosten gekweekt, voornamelijk in ex -oostbloklanden.
Daar vind je zelfs inteelt bij bastaardhondjes.
Pupjes die daar wegkomen hebben een slechte start.
Door deze niet aan te schaffen , houd je het systeem niet mee in stand.
Je zult begrijpen dat hondjes op deze manier niet oud zullen worden.

Grotere rashonden worden doorgaans niet oud, ik ben weg van Boxers, maar kan het niet aan, te weten dat een hond waarschijnlijk 10 jaar nog niet eens haalt.
Dat weerhoudt mij om een Boxer aan te schaffen.

Als je echt lang je huisdier wilt houden , zit je aan een papegaai vast , die met goede zorg jou kan overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere diersoort heeft nu eenmaal zijn eigen levensverwachting. Onze huisdieren worden tegenwoordig al een stuk ouder door de verbeterde veterinaire zorg en omdat eigenaren betere zorg geven en bereid zijn meer geld uit te geven aan medische zorg/ goede voeding etc.
Het doorfokken van bepaalde rashonden heeft er echter tot geleid dat sommige rassen een kortere levensverwachting hebben gekregen. Zodoende zijn kruisingen of straathonden meestal sterker, zoals hierboven staat beschreven, maar dit gaat zeker niet altijd op!
Kleine hondenrassen worden over het algemeen ouder dan grote hondenrassen. Goede voeding, preventie van ziekte en de juiste (medische zorg) kan een hondenleven verlengen, maar geeft nooit de garantie dat je hond ook daadwerkelijk ouder wordt of nooit ziek wordt.