Om hun potentiele prooi beter te kunnen benaderen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze scherpe nagels hebben waarmee ze zich kunnen vasthaken en optrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat een belangrijk deel van hun prooien in bomen leven.En hun nagels zijn vlijmscherp en haken dus goed in de bomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een grappige vraag!
onze huispoezen stammen af van woestijnkatten, dus klimmen zit eigenlijk niet in hun systeem, ook al hebben ze het juiste "gereedschap" ervoor.
maar katten zijn flexibel, nieuwsgierig, en overzien graag alles vanaf hoge plekjes.
vandaar dat katten graag in bomen klimmen.

poezen kunnen dus klimmen omdat ze scherpe sterke klauwtjes hebben, en omdat nieuwsgierigheid ze drijft.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
10.000 tot 15.000 jaar geleden was er nog intensieve uitwisseling van genen tussen de europese, afrikaanse en aziatische wilde katten, dus de afkomst zal zeker gemengd zijn.
felis margarita, de woestijnkat, is genetisch gezien de meest nauwe verwant van onze huiskat.
dat is wat ik heb geleerd, maar ik geloof grif dat er nog over gesteggeld wordt :)
Wilde katten eten graag konijntjes, maar katten kunnen maar kort rennen; in ieder geval korter dan een konijn wat voor zijn leven rent.
Slimme katten klimmen om die reden in een boom en gaan op vijf of meer meters op een tak zitten wachten tot er een konijntje onderdoor loopt en springen dan als een valk op hun prooi. Het konijn is compleet verrast en heeft niet de tijd om stresshormonen aan te maken; als het zich geen hartaanval schrikt is het toch een gemakkelijke prooi.

Ergo: omdat katten graag konijnen lusten kunnen zij klimmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klimmen is een manier om bij hun prooi te komen.
ook de schattige huiskat is een jager.

hoe het klimmen mogelijk is komt door hun nagels die ze als het ware in en uit kunnen klappen wat mogelijk gemaakt word door een pees.

bij het knippen van de nagels kan je deze zelf ook 'uitklappen' door bovenop het nagelbed te drukken waardoor de nagel zichtbaar word en naar buiten komt