Wat kan dit zijn? (kat overleden, zie uitleg)

Maandagavond kwam ik thuis en zag ik dat mijn kat (11 jaar) een soort aanval had, hij lag op zijn rug en zat met zijn pootjes omhoog te spartelen. Hij maakte daarna een raar geluid, en toen rolde hij op zijn zij, en strekte zijn voorpootjes, waarna hij heel diep en moeilijk ging ademen. Een paar seconden later was hij dood. Ik snap niet waarom hij dood is gegaan, hij was niet ziek. Een halfuur daarvoor was er nog nix aan de hand. Hij is een binnenkat en kreeg wel weinig beweging (we gaven hem wel speciale binnenkatvoeding) en was ook best wel dik. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Ik ga niet naar een dierenarts om hem te laten onderzoeken (autopsie), daarom vraag ik het op deze manier. Misschien dat jullie dit ook hebben meegemaakt of hebben gehoord van iemand...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gecondoleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd gecondoleerd, lijkt me niet fijn om je 11 jaar oude huisdier zo weg te zien gaan.

Het beste antwoord

Het zou zoveel kunnen zijn geweest. Een hartaanval, acuut nierfalen (gaan zo ook heel gek doen), vergiftiging, tumoren die zijn uitgezaaid naar hart/longen etc.
Zonder autopsie zal je het helaas nooit te weten komen. Dat je kat niet ziek oogde, wil niet zeggen dat hij niet ziek was. Katten kunnen heel lang de schone schijn ophouden. Tumoren of nier/leverproblemen kunnen al lange tijd onder de oppervlakte aanwezig zijn geweest. Niemand zal je echt kunnen vertellen wat er is gebeurd.
Ik wens je veel sterkte met het verwerken van dit verlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Heeft hij misschien iets gegeten dat giftig voor hem was? Het lijkt op een soort epileptische aanval wat erop zou kunnen duiden dat zijn centrale zenuwstelsel verstoord was geraakt. Maar ik ben geen dierenarts.

Feit is dat hij nu dood is. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een vergiftiging treedt de dood niet zo snel in als omschreven. Ik denk eerder aan een hersenbloeding of een hartstilstand.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evy , doordat de levenscyclus veel korter is dan die van 'n mens , gaan alle processen veel sneller . Alle huisdieren gaan in 'n paar dagen dood. Bij 'n mens zie je het dikwijls aankomen . Bij honden en katten niet. Als ik uit ervaring spreek heeft hij 'n hart aanval gehad . De symptomen wijzen daarop . Als troost kan je denken dat hij nu in de poezenhemel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het blijft natuurlijk gokken, dat begrijp je.
mogelijk had je kat hcm (hypertrofische cardiomyopathie).
katten kunnen daar zeer plotseling aan overlijden, zonder waarschuwing vooraf.

heel veel sterkte met het verlies van je kat!
Rieneke1
13 jaar geleden
Wat erg om mee te maken. Sterkte.
De symptomen die je beschrijft lijken heel erg op datgene waaraan onze cavia een paar jaar terug is overleden. Volgens mijn dierenarts had het alle schijn van een hersenbloedinkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me geen hersenbloeding maar meer hartfalen , mogelijk vooraf gegaan aan een geknapt aorta-aneurisma vandaar het moeilijke ademen.
De doodsoorzaak is dan eenvoudig vast te stellen, de buikholte zit dan vol met bloed.
Misschien een troost dat je kat het waarschijnlijk nauwelijks gewaar geworden is.
Bi een knappend aneurisma treedt de dood plotseling en zonder voorafgaande waarschuwing in.
Je had er dan toch niets aan kunnen doen, bij mijn weten zetten ze bij katten geen stents ed.
Het blijft echter een verdrietige zaak......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je gezien hebt, kan het stervensproces op zichzelf zijn geweest.
De enige manier om zeker te weten waarom dat gebeurd is, is autopsie. Suggesties wat het zou kunnen zijn geweest staan al in andere antwoorden.
In elk geval sterkte met het gemis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gecondoleerd met het verlies van je kat. De mijne is nu een maand dood en ik mis hem nog steeds. Wat jij beschrijf lijkt op een hartaanval. Een eerdere kat van mij had dat. Hij kreeg ook schuim om z'n bek en was heel snel dood. Hij leek ook een gewoon gezond en vrolijk beest dat niks mankeerde. Een autopsie zal wel duur zijn en uiteindelijk heb je je kat er niet mee terug. Laat hem in vrede rusten. Sterkte met je verlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze hond is vergiftigd door iemand.. net als meerdere honden bij ons in de buurt.. toen we hem vonden lag hij ook op zijn rug met bloed uit het kontje en helemaal rare geluiden te maken en happend naar adem..
paar minuten later vlak bij de dierenarts ging die dood..

Ik weet niet of dat ook bij de kat is gebeurt natuurlijk.. en bij u kat zat geen bloed bij het kontje??? maar het komt wel een beetje op het zelfde neer.

maar omdat je kat weinig buiten kwam.. lijkt mij die kans niet zo groot..