Is een middel om te ontwormen (voor katten) beter als je het bij de dierenarts koopt?

Vanmiddag stelde iemand een vraag over katten. Daarin kwam de tip om eens te ontwormen, maar wel met spul van de dierenarts en niet de "rommel" uit de winkel.

Is dat nou waar, is er echt zo veel kwaliteitsverschil?

Iemand ervaring?

amigo
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

ik ben de schuldige ;)

bij de dierenspeciaalzaak verkopen ze ook, naast nieuwere en veilger middelen, nog ouderwetse en achterhaalde middelen.
dit zijn vaak ook middelen waarvan de toxische en de werkzame dosis tegen elkaar aanschurken.
een foutje in de dosering, en je hebt een zieke kat, of erger.
hetzelfde geldt voor ontvlooingsmiddelen.
door het verkeerde gebruik daarvan zijn al veel katten gestorven, bijv omdat het baasje per ongeluk de hondenversie had gebruikt.

bij de dierenarts krijg je de nieuwste generatie middelen , die effectiever en veiliger zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel middelen( genees) mag een dierenwinkel toch niet meer verkopen?
Voor vlooien moest ik ook naar een dierenarts, hoe zit dat met ontwormkuren?
Een ontvlooings middel heeft ook bijna onze kat het leven gekost, hij begon helemaal de schudden, bewoog schokkerig, kon toen bijna niet meer lopen en gek genoeg maakte hij alsmaar een spinnend geluid, na een paar uur werd het beter, ben me rot geschrokken!
Rieneke1
13 jaar geleden
laat me raden ed, was het exit, met een letter verschil?
en ja, het zijn goedgekeurde middelen, die gewoon verkocht mogen worden. gelukkig dat je kat het gered heeft.
stervende katten en katten in nood spinnen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat was het, later keek ik op de verpakking en ja het stond er bij dat het heel soms kon gebeuren.
je staat dan ook helemaal machteloos, had net een huis vol visite, maar ja, wat kan je doen.
mijn hondjes kregen frontline en dat hielp al twee jaar niet meer, gek werd je er van, want je denkt het goed te doen, ik had wel iets bijzonders ontdekt, voor mijn groente tuin gebruikte ik een mengsel van water, spiritus, en zeep tegen luizen, toen ontdekte dat je er een wesp ook mee kon dood spuiten, als je hem goed raakte, was hij binnen een paar seconden Dood!!
Toen dacht ik ineens ah die vlooien zullen het ook niet leuk vinden, had een bloemenspuitje dat je moest oppompen en zette hem op een straaltje, de hond op zijn rug en als ik een vlo zag, even spuiten, raakte ik hem goed, dan ging hij rondjes draaien en was dood.
Vlooien kan je bij de meeste honden niet pakken, maar je ziet ze wel, dus even spuiten en dood, geweldig toch en geen gif!!
En bedankt he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Plus dat in de erkende speciaalzaken de eigenaar elke maand naar een lezing of cursus moet volgen over dierenvoeding en geneesmiddelen.. toch?
Rieneke1
13 jaar geleden
vaak wordt zo'n cursus opgezet door royal canin.

Andere antwoorden (3)

Ik gebruik alleen ontwormpillen die van de dierenarts komen of via een site die hetzelfde middel verkoopt.
Het gaat om een medicijn, dan wil ik wel zeker weten dat het goed is, en dat er in zit wat er in hoort te zitten.
(Ik moet ineens aan Viagra denken en al die sites die 'Viagra' verkopen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed spul kun je beter via de dierenarts aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een middel van de dierenarts is beter omdat deze middelen een breder spectrum hebben. Ze werken dus tegen meer soorten/type wormen. De middelen uit de dierenwinkel hebben vaak een beperkte werking, bijvoorbeeld alleen tegen spoel- en lintworm.
Het aantal parasieten dat voorkomt bij onze huisdieren wordt alleen maar groter, doordat mens en dier steeds meer reist. Zo komt hartworm nu ook al steeds vaker in Nederland voor. Een besmetting en de behandeling tegen hartworm is zeer heftig en zeker niet zonder risico van overlijden. Preventie door ontwormen is dus zeer belangrijk. Dierenwinkels verkopen geen middelen tegen hartworm.
Daarnaast bouwen parasieten na verloop van tijd resistentie tegen de ontwormingsmiddelen (geldt ook voor ontvlooiing) op. De middelen van de dierenarts worden continu verbeterd. Dierenwinkels verkopen echter middelen die allang niet goed/afdoende meer blijken te werken.