heeft iemand ervaring met witte poes

ik heb een witte poes nu was de laatste weken steeds op haar staart aan het bijten ,ik ben naar dierenarts geweest en haar huid op de staart is bruin ,ze hebben wat haren onderzocht maar geen schimmel ,kan iemand mij mischien zeggen wat het kan zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
ze heeft een spuit voor de jeuk gekregen sindsdien zit ze er niet meer aan.het is puur dat bruine huidje is zo vreemd het lijk of het al begin bij de haartjes net op de huid

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft een spuit tegen de jeuk gekregen... Helaas geven dierenartsen deze vaak snel en vaak onterecht... Het grote nadeel is dathet een van de grootste veroorzakers is van diabetes bij katten. Hou haar gedrag de komende tijd in de gaten wbt drinken en plassen en indien mogelijk haar bloedsuikerspiegel meten over een tijdje (alleen via bloedonderzoek, fructosaminetest).
luna400
13 jaar geleden
oh ok daar had ik nog niet van gehoord ,ik heb wel iets gelezen over katerstaart noemen ze dat omdat op die plaats hormonen teveel hebben of zoiets dat zou dan met haar baarmoeder te maken hebben ,maar bedankt voor je antwoord ik zal zeker het drinken in de gaten houden

Het beste antwoord

Witte katten zijn over het algemeen wat gevoeliger voor huidproblemen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Belangrijk is wel om snel het bijtgedrag te doorbreken. Want soms komt het voor dat de oorzaak van de jeuk/pijn al lang weg is, maar dat het gedrag al zo is ingesleten dat ze er toch mee doorgaat.
Schimmel, parasieten of een allergie zijn vaak geziene oorzaken. Schimmel is het niet. Dus regelmatig ontwormen en ontvlooien om die mogelijke oorzaak uit te sluiten (is sowieso belangrijk). Vlooienallergie komt zeer veel voor. Vlooienbestrijding is dan dus de belangrijkste pijler.
Wat ook veel voorkomt is voedselallergie. om hierachter te komen zou je je kat hypo-allergeen voer (van de dierenarts) kunnen gaan geven. Doe dit minstens 6 weken, gaat dit goed, dan kan je voedselsoorten gaan uitproberen. Hoe reageert de kat op kip/vis etc. Steeds 1 type eiwit per keer uitproberen en het een week geven om te kijken of er reactie komt. De assistente van jouw dierenarts kan je hierin begeleiden en adviseren op basis van de merken die zij verkopen. Gewoon altijd hypo-allergeen voer blijven geven als dit de oplossing is, kan natuurlijk ook. Maar ik ben erachter gekomen dat mijn Ragdoll niet tegen vis kan. Nu krijgt ze sensitive voer en kan ik haar af en toe wat lekkers geven uit blik, zolang er maar geen vis in zit.
De bruine plek kan trouwens veroorzaakt worden door hyperpigmentatie van de huid, ontstaan tijdens het genezingsproces. Dit kan geen kwaad en verdwijnt meestal weer na verloop van tijd.
Het kan echter ook de klier zijn die katten op hun staart hebben. Deze scheidt een vettige stof af, die de kat door te wassen verspreidt over de vacht. Dit geeft ze hun unieke geur en houdt de vacht in conditie. Bij oudere dieren die zich slecht wassen zie je vaak een hele vettige plek op de staart. Misschien dat die klier geïrriteerd was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

is ze ontwormd, en ontvlooid en ook verder goed nagekeken?
anaalklieren, en in het geval ze wat ouder is, een foto van de onderrug?
het is belangrijk eerst een medische oorzaak uit te sluiten.

als het een gedragsprobleem is, ben je er gelukkig snel bij.
probeer je poes af te leiden wanneer ze dit weer doet, want het kan ontaarden in een heel vervelende dwangneurose.
lukt het je niet, wacht dan niet te lang. maar haal er een gedragstherapeut bij.
Rieneke1
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
ze heeft een spuitje gehad voor de jeuk en nu zit ze er ook niet meer aan ,en ook gelijk vlooidruppels ,je zeg over rug foto wat zou dat uit kunnen wijzen ,verder eet ze goed ze is 1jaar speel je merk er verder niks aan
luna400
13 jaar geleden
dan hoef ik daar gelukkig niet aan denken ik ben gaan zoeken op katteplaza ,ze hebben het daar over een katerstaart?
heb jij daar al van gehoord ,
Rieneke1
13 jaar geleden
een katerstaart zie je vooral bij ongecastreerde katers.
het bovenste stuk van de staart is dan erg vet.
die kant hoef je het niet op te zoeken dus :)
Het kan een vlooienallergie zijn. 1 vlooienbeet ergens in het lijf veroorzaakt over het hele lichaam jeuk. Als de poes eenmaal ergens begint met dat bijten komen er roofjes die weer jeuk veroorzaken.Je kunt in dat geval bij de dierenarts een injectie laten zetten die de gevoeligheid tijdelijk onderdrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk eerst alle mogelijke oorzaken via de dierenarts uitsluiten.

Maar wat ik heb gehoord, en daarmee zeg ik al meteen, dat ik geen ervaring heb....: vaak zij witte poezen doof.....??
Dan zou het misschien een gedragsprobleem kunnen zijn: omdat ze niet kan horen moet ze op een andere manier gestimuleerd worden en is het uit verveling?

Je merkt het: ik ben erg onzeker over dit antwoord, maar wie weet heb je er per ongeluk iets aan ;-)