Ik moet kiezen tussen 2 rassen. Een Golden Retriever of een Teckel (langharige dwergteckel)?

Even een paar extra's.

Kan dit ras over het algemeen goed met andere dieren (we hebben een kat) om?
Kan dit ras 2 tot 3 uurtjes (maximaal) alleen zijn?
Is het dier niet van nature moeilijk te trainen/op te voeden?

Hebben jullie nog andere handige tips bij het kopen/uitzoeken van een puppy en het hebben van een hond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

weet niet hoe oud de puppy is die je krijg, in hetalgemeen is de Golden een vrolijkerd ook de teckel wel maar dat is van oorsprong een jachthond dus die kan flink achter de kat gaan zitten golden leert sneller en makkelijker een teckel is met opvoeden veel eigenwijzer verstandig is de hond vertellen dat de poes de baas is die is er immers eerder ik heb yorkse terriers maar ook dat zijn jachthondjes die opvoeding ging echt gemakkelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je "moet kiezen uit 2 rassen" ? het zijn nogal uiteenlopende rassen.
Iedere hond is te trainen je zult bij de teckel wat meer geduld moeten hebben.
Andere dieren is meestal geen probleem als je ze de eerste dagen rustig aan elkaar laat wennen.
Als je de ouders van de pup kunt zien weet je een beetje welk karakter er in de pup zit.
Een paar uur alleen kan iedere hond wel dat is geen probleem.
Besef wel dat je een hond neemt voor langere tijd (10 tot 15 jaar) en er dan ook veel kan veranderen in je leven. Je kunt het een beetje vergelijken met het krijgen van een kindje alleen een kindje kun je vaak makkelijker uit logeren sturen dan een hond.
Daar komen ook de vakanties bij en als je spontaan een weekendje weg wil etc...
Het hebben van een hond heeft veel impact op je leven je hebt een vriend en bewaker voor het leven en je kunt er veel plezier aan beleven en de liefde van een hond is onvoorwaardelijk.
Ik ben nu aan mijn 2de hond (een border collie nu 12) daarvoor had ik een Schotse collie die is 13 geworden) en heb altijd veel plezier aan ze gehad en nog steeds maar ik kon ze dan ook altijd meenemen naar mijn werk want de hele dag thuis is niet leuk voor een hond.
De laatst tijd blijft ze thuis want de hele dag rennen is te vermoeiend voor haar ze is dan max. 5 uurtjes alleen en dat is geen probleem voor haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Golden retrievers zijn goed op te voeden; ze worden zelfs tot blindengeleidehond opgevoed, al zijn sommige exemplaren daar toch te speels voor.
Teckels zijn meestal wel heel pienter maar daarbij nogal eigenzinnig.
Elke pup leert wel vrij gemakkelijk omgaan met een kat zolang jij zelf zeker over komt.
Let op dat pups te midden van een gezin zijn opgegroeid en niet alleen even in de huiskamer zijn gezet ter ere van het bezoek; socialisering moet goed hebben plaatsgehad voor je een pup mee naar huis neemt want na de 7e week lukt dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Retrievers zijn wat gemakkelijker in de algemene omgang dan Teckels, die zijn net zo eigenwijs als ze lang zijn.
Ook het alleen zijn is voor een paar uurtjes (maar ook niet meer dan dat) als ze wat ouder zijn geen probleem.
Jonge pupjes echter moet je zeker niet lang alleen laten, anders krijgen ze verlatingangst die zeer therapieresistent kan zijn.
Dat zal wat ras betreft weinig uitmaken, pupjes hebben veel aandacht en koestering nodig.
Geef je ze dat niet dan krijg je later veel grotere problemen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wel héél groot verschil tussen deze twee rassen.

Een teckel is van nature een blaffer, die alles wat hij ziet moet aankondigen. Woon je bijvoorbeeld in een doorzonhuis en kan de hond de straat zien, dan is er kans dat iedere voorbijganger gemeld wordt. Niet erg prettig, zeker niet voor de buren. Ondanks dat het jachthonden zijn, worden ze daar bijna niet meer voor gebruikt, maar het geblaf wat ze tijdens de jacht (in tegenstelling tot de Goldens) moeten laten horen, hebben ze nog steeds ruimschoots voorhanden.

Een golden retriever is van nature een zwijger. Hij behoort tot de jachthonden die werken na het schot. Ze moeten tijdens de jacht (op post) stil zijn om de jacht niet te verstoren. Het zijn gehoorzame honden die makkelijk op te voeden zijn, als ze bij een goede fokker vandaan komen. Dit laatste meld ik er extra bij, omdat er met de Golden Retriever heel veel geknoeid is. Slechte fok is ruimschoots voorhanden.

Iedere hond kan, als je het goed aanpakt, een aantal uren alleen blijven. Goed uitgelaten en goed gevoerd, moet dat geen probleem zijn. Het aanleren neemt even wat tijd en moet goed opgebouwd worden in kleine stapjes. Praat het laatste kwartier voor je weggaat niet met de hond en zeg hem geen gedag. Vergewis je ervan dat hij rustig is en verlaat de kamer/ het huis. De baas heeft namelijk het recht te gaan en te komen naar believe. Die houding moet je ook aannemen. Zelfbewust.

Eigen katten worden door de hond binnenshuis met rust gelaten, ofschoon een jonge hond wel graag met een kat wil spelen. De kat moet dus hogerop kunnen om te ontwijken. De trap op of op een kast. Buiten in de tuin of op straat zou het kunnen zijn dat hij de eigen kat als prooi ziet. Je kunt hem verbieden de kat op te jagen, maar doe dat dan konsekwent.
Vaak is kattenjagen een aangeleerd gedrag: Kijk POESJES!
Fout dus.

koop je hond bij een goede fokker. Dierenartsen willen daar nog wel eens goede adviezen in geven. Vertel tegen de fokker wat voor karakter het best bij je past en wat je met de hond wilt gaan doen. De fokker kent na 7 weken de verschillende karakters uit het nest en kan helpen bij een keuze. Goede fokkers zijn ook op te vragen bij de rasclubs (die op het internet te vinden zijn).

Veel succes!
Ivana
13 jaar geleden
wij hebben een labrador retriever een een ruwharige dwerg teckel en 5 katten en ze maken geen ruzie met de andere dieren het zijn wel heel verschillend de labrador retriever is wel een stuk rustiger dan de teckel en ze kunnen allebij goed thuis blijven maar voor de keuze kan ik niet helpen alleen als je een golden retriever moet je uitkijken dat je niet een doorgefokte hond koopt die kunnen namelijk oog of oor problemen krijgen vedder zijn echt hele lieve hondjes :)