wat voor ziektes hebben dieren vergeleken met de mens

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je? Ziektes van dieren die de mens kan krijgen (zoönosen)? Of ziektes die dieren wel kunnen krijgen maar mensen niet? Kun je de vraag verduidelijken?

Antwoorden (1)

Een hoogleraar van de Universiteit Amsterdam trekt aan de alarmbel. Door bloedtransfusies komen steeds vaker dierenziektes in het menselijk bloed terecht.

Volgens Hans Zaaijer, hoogleraar bloedoverdraagbare infecties, gaat het hier wel degelijk om een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid.

Momenteel zouden bloedbanken heel wat geld moeten investeren om te voorkomen dat veeziektes als de Q-koorts, de gekkekoeienziekte en hepatitis E onder de mens worden verspreid.

Zaaijer schuift de verantwoordelijkheid af op de bio-industrie. Hij meent dat die ziektes daar niet te voorkomen zijn en dus ook zo in het menselijk bloed terechtkomen.

In Engeland bezweken al vier mensen na een donatie van met gekkekoeienziekte besmet bloed.

Hepatitis E kan volgens de hoogleraar al verspreid worden het eten van besmet vlees. "Daardoor kunnen donors ongemerkt het virus in het bloed hebben. Ze hebben daar geen last van. Maar patiënten die bloed krijgen toegediend zijn kwetsbaar."
fremar