Hoe heten de hondjes ook alweer vaarvan de hersenen bekneld worden?

Er is zó'n ras hondjes die heel schattig lijken, waarvan de hersenen bekneld raken. Welk ras is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

ik weet het niet zekermaar bedoel je mischien mopshondjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn Cavaliers, een soort spaniëls. Zij hebben voor 95% last van de zogeheten Chiari malformatie. Zie voor meer informatie http://www.vanuhmresearch.com/DP%20van%20Uhm%20-%20Cavalier%20King%20Charles%20Spaniel.pdf
Amadea
13 jaar geleden
Dat "ras" heet: King Charles Spaniel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit Wikipedia:
"Het ras Cavalier King Charles-spaniël kent grote problemen met de gezondheid, dit komt omdat er uit een kleine groep dieren is gefokt. Het ras heeft naast de normale gezondheidsproblemen als hart-, heup- en knieproblemen ook last van enkele problemen die iets minder gewoon zijn namelijk: droge ogen wat kan leiden tot blindheid en Episodic Falling wat erg veel lijkt op epilepsie, alleen blijft de hond volledig bij bewustzijn. Daarnaast is er ook een genetische probleem, dat ontstaan is doordat er uit een kleine groep dieren is gefokt, namelijk Syringomyelia: hierbij is het brein te groot voor de schedel en duwt het in de nek, wat kan resulterenin pijn. Geschat wordt dat tussen de 30% en 70% van alle cavaliers dit genetische probleem hebben maar bij enkele cavaliers resulteert dit in pijn en andere ongemakken (lucht krabben)".
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, en dat zijn van die leuke hondjes, nooit geweten dat die beestjes een probleem hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk he?
Heb laatst een docu gezien erover, echt zo walgelijk. En volgens dat programma hebben ALLE honden hier in meer of mindere mate last van, niet 1 is gezond!!!
Maar: gewoon doorfokken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.... voor de duidelijkheid: ALLE King Charles Spaniels, niet alle hondenrassen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah, eigenlijk moeten we die hondjes boycotten voor hun eigen bestwil..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik met je eens! Maar in feite heeft elk hondenras problemen vanwege het doorfokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, daar zouden eigenlijk zulke verschrikkelijk hoge boetes op moeten staan, op door fokken, dan geen enkel broodfokker het nog in zijn botte kop zou durven halen om dat te toen en dan kwamen de mensen misschien automatisch uit bij de erkende fokkers..Was het allemaal maar zo simpel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie wel!
Dat is inderdaad de Cavalier (King Charles Spaniel). Een poosje terug hebben ze bij Zembla de uitzending "einde van de rashond" uitgezonden. In die aflevering komt (het leed van de) cavalier (en andere rassen) ruimschoots aan bod.