Hoe zorg ik dat onze kat ophoudt met in de kamer plassen?

Ik sta op het punt om onze kat weg te doen. Ze plast namelijk soms in de huiskamer wanneer we niet thuis zijn. Zo op de vensterbank, en dan drupt het langs de gordijnen naar beneden.. Heel ranzig..
De kattenbak kan ze gewoon bereiken, dat is het probleem niet. En ze doet het alleen als we niet thuis zijn, dus ik kan haar ook niet straffen ofzo. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Ze is trouwens gesteriliseerd en ze is wel zindelijk wanneer we thuis zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is ze boos omdat je gaat werken???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh ja dat kan best, maar we moeten toch weg he...

Het beste antwoord

Katten zijn stronteigenwijs, om maar even in de juiste termen te blijven. Ik ga ervan uit dat ze wel in de kattenbak gaat wanneer je thuis bent? Ongewenst gedrag is zeer lastig af te leren, je kunt katten niet laten gehoorzamen en een strafsysteem toepassen zoals bij honden. Juist de combinatie van hun slimheid en eigenwijs zijn is bijzonder lastig.

Aan een kat moet je wel plezier beleven, en als ik het zo lees is dat ver te zoeken als je na een dag werken thuiskomt. Neem dat als uitgangspunt, wanneer het je teveel frustreert blijft er denk ik maar 1 optie over helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Juiste antwoord als je het mij vraagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel juist, We hebben zelf ook twee katten en de kater doet het ook wel eens. Dat is vrijwel altijd om zijn ongenoegen te uiten over iets. Te lang alleen (na vakantie) of vieze bak, etc.

Andere antwoorden (7)

De kat naar buiten als jullie gaan werken???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas kan dat niet altijd, ze maakt nogal vaak ruzie met andere katten in de buurt enzo..
Klinkt bekend...

Ik heb mijn kat een jaar terug uiteindelijk weg gedaan. Al was ze 5 dagen buiten geweest. Zo gauw ze binnen was liep de kat naar de voordeur en deed de behoefte op de deurmat. Na een jaar coorigeren e.d. heb ik de hoop opgegeven. En dit terwijl de kattebak er ook een beetje werkloos bij stond...

De geur is met de juiste geurneutralisator weg te krijgen. En wanneer je dat niet doet dan zul je er altijd last van blijven houden...

Nadeel van katten is dat je ze een gewoonte niet kunt afleren. Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant toch, we krijgen allebei een -1... Dank je voor je reactie op mijn antwoord en ook een +1 van mij voor jou
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch ja... Misschien komt het wel omdat onze ervaring niet helemaal strookt met het idee van de dierenliefhebbers. Probleem met urine van de kat is dat je het nooit weg krijgt als je het niet GOED behandeld. En het gewoon diep in het beton trekt...
Als het een kater is helpt castratie soms. Dan is de reden terreinafbakening.

Een dierenarts kan eventueel een ziekte uitsluiten, maar dat is vooral nodig als de kat in het hele huis druppelt. Dat kan namelijk door blaasproblemen komen.

Als je kat één favoriete plak heeft is dat denk ik gewoonte en dat moet je afleren.

Bij onze dierenspeciaalzaak hebben ze een speciaal goedje dat wij niet ruiken, maar de kat vies vind. NIet goedkoop, maar schijnt te helpen. Je zou eens advies kunnen vragen bij een goede dierenspeciaalzaak. Dit spul wordt ook gebruikt voor katten die altijd op een plek krabben, behalve op de krabpaal.

Misschien vind de kat de kattenbak ook niet aantrekkelijk of stinken. Wij hebben zel bakken van kattengemak (http://www.kattengemak.nl ). Deze bevat een soort aarde in korrels waarin microorganismen aan zijn toegevoegd. Je geeft de bak ook letterlijk water. (sproeien). Deze breken de urine meteen af waardoor de bak niet stinkt. Deze bak werkt zo goed dat ze 1 - 2 weken kan blijven staan en je alleen de drollen (die worden hard) eruit hoeft te scheppen. Onze kat is helemaal weg van de bak en wil niet buiten plassen (helaas). Wij gebruiken dit systeem al tien jaar.

Misschien helpt verandering van kattenbak, samen met een geurstof op de plek waar de kat niet moet plassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst een plas inleveren bij de dierenarts om blaasproblemen uit te sluiten.
mocht er stress in het spel zijn dan kan het ophangen van een feliway verdamper helpen.
een drupje chloor in de kattenbak maakt deze aantrekkelijk.
ook een 2e bak wil wel eens helpen, sommige katten plassen en poepen graag op verschillende plekken.
maak de plasplekken schoon met een sopje van biotex groen, en behandel na met schoonmaakazijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijk punt hierbij: maak de plasplek dus ook juist niet schoon met chloor, dan wordt het voor de kat namelijk een heel aantrekkelijke plek om weer te plassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is echt een flinke plas, niet gewoon een paar druppeltjes.. zou het dan toch een blaasprobleem kunnen zijn?
Rieneke1
14 jaar geleden
jazeker, vaak zijn het kleine plasjes, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.
zekerheid voor alles!
Toen wij een goed jaar geleden onze reeds 2,5 jaar oude kater ophaalden uit wat tot dan toe zijn huis was, hebben we hem natuurlijk in eerste instantie onmiddellijk laten castreren, maar hij bleef de eerste twee weken in huis plassen. En alleen 's nachts, overdag zat-ie alleen maar onder een kast of onder de verwarming, of gebruikte zijn bak.

We werden al een beetje wanhopig en waren bang dat we hem weg moesten doen, maar toen kregen we na een belrondje het gouden advies van een ' kattenpsycholoog' (ja, hoe verzín je het, maar die dame was ook kattenpensionhoudster) .

Zet de kat de eerste tijd met alleen zijn bak (en eventueel eten/drinken) in een zo klein mogelijke ruimte. Bij ons was de badkamer groot genoeg, maar het kan ook zijn dat je echt alleen de WC of gangkast moet volstouwen.

Omdat katten op zichwel zindelijke dieren zijn en niet in hun eigen pis willen liggen, gaan ze na verloop van tijd vanzelf de bak gebruiken. Als dat een paar keer gelukt is, kun je de ruimte langzaam vergroten. Badkamer, keuken, garage...

Bij onze kat duurde het uiteindelijk een goede week voor hij de bak ook als wij er niet bij waren 'wist te vinden', en kon hij weer dag en nacht door het huis lopen. Het aan ons / het huis wennen kan natuurlijk een onderdeel hiervan zijn geweest, maar het is het proberen allicht waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag is hier al een aantal keren gegeven. Ook in vorige vragen hierover.

Plassen kan verschillende oorzaken hebben:

-iets medisch (plas laten controleren door je DA)
-stress (als het niet medisch is dan is het vaak stress)
-dementie

Je kat straffen moet je nooit doen. Ze snappen dit niet. Het enige wat je ermee bereikt is dat ze misschien bang worden en nog meer in de stress raken, waardoor je probleem alleen maar toeneemt.

Je kat wegdoen is een teken van zwakte en lafheid. Dit probleem is vaak eenvoudig en simpel op te lossen. Als je daar geen behoefte aan hebt dan moet je ook geen huisdieren nemen. Je doet je baby toch ook de deur niet uit omdat hij/zij alles ondergekotst heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geef hem of haar speciaal voedsel dan houd je kat of kater ophoud met in de kamer plassen