Hoe help ik mijn hond af van de angst voor fotocamera's?

Hond is erg bang, komt door de flits. Hij is ook bang voor vuurwerk en vooral onweer. Associeert dus waars. de flits met onweer. Wat kan ik hieraan doen? Is er ook een aflevering van de hondenfluisteraar hierover?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd naar de antwoorden op je vraag, want mijn hond heeft precies hetzelfde!
Succes met de jaarwisseling (vuurwerk...) straks.

Het beste antwoord

Troost uw hond nooit wanneer hij angstig gedrag vertoont!

Hoe begrijpelijk en menselijk troosten van een angstig dier ook is, het werkt absoluut averechts. Immers: de hond verstaat uw uitleg dat er geen reden is om bang te zijn niet, het enige dat hij hoort is dat u vriendelijk/belonend klinkt. U beloont de hond dus (onbedoeld) voor zijn angstige gedrag, waarmee u bevestigt dat dat gedrag is wat u graag van de hond wilt zien. Belonen van gedrag leidt altijd tot herhaling en intensivering van dat gedrag; uw hond zal dus steeds vaker en heftiger angstig gedrag laten zien!

Hij moet leren dat de camera niet eng is, bij honden werkt het op de manier dat ze het associëren met hetgeen wat is gebeurd, confronteer hem met de flits, hou hem vast, doe het een paar keer, dit kan zielig overkomen, maar hij moet die cirkel doorbreken, na een aantal keer zul je zien dat zijn angst al veel minder is geworden (kijk naar de staart die dan langzaam weer omhoog gaat).

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit kun je versnellen door:

Speel met hem met een balletje of laat hem simpele gehoorzaamheidsoefeningetjes doen waarbij u beloont met iets lekkers. Stop het spel/de beloning zodra uw hond toch angstig gedrag gaat vertonen!

Het is dus niet goed om een hond die al angstig gedrag vertoont, af te leiden met iets lekkers of een speeltje! Dan beloont u immers precies het gedrag dat u niet wilt zien en beloond gedrag zal zich steeds vaker en heftiger herhalen. Wat wel kan is om te proberen het ontwikkelen van angstig gedrag vóór te zijn.

Hervat het spel/de beloning zodra uw hond zich weer "gedraagt". In de tussentijd negeert u het angstige gedrag van uw hond volkomen (niet mopperen, niet troosten; gewoon niet reageren). Wanneer u dit consequent herhaalt dan gaat uw hond het zien als de voorbode van iets leuks in plaats van als iets bedreigends (namelijk dat u met hem gaat spelen of dat hij iets lekkers kan verdienen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoals met alle angsten bij honden is de beste methode om hem volledig te negeren als hij bang is.
Daarnaast moet je jezelf ook veranderen. Als jij bewust of onbewust al zorgen maakt dat je hond bang gaat worden, zal hij dat zeker overnemen.

Het is een kwestie van oefenen. Iedere keer als je de camera gaat gebruiken, neem je iets heel lekkers in je hand en laat je het hem ruiken. Als je partner of iemand anders gaat flitsen, dan lijdt je hem af door hem wat lekkers te geven. Niet aaien of tegen hem praten, want zo beloon je juist zijn angst. Net zo lang oefenen tot hij niet meer bang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer geen flits te gebruiken met je camera.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rare vraag misschien maar kan het zo zijn dat je zelf (of iemand uit de familie) hier ook een (beetje) huiverig voor bent? Dieren voelen dat haarfijn aan en nemen het dan ook over.
Te begrijpen is dat er DAN heel moeilijk iets aan te doen is, in feite moet je dan eerst je eigen afkeer overwinnen.

Mijn moeder heeft een gruwelijke hekel aan vuurwerk, ze klaagt altijd dat haar dieren (katten, hond) doodsbang zijn voor vuurwerk, en roept dan dat DAT de reden is dat zij er zo'n hekel aan heeft.

Ik denk dat het andersom is, zij voelt zich niet fijn en dat voelen die beesten. Wij zelf vinden vuurwerk leuk, wij hebben ook een kat, die zit gewoon voor het raam en kijkt naar buiten, altijd gedaan.
amigo