Kanarie aangevallen door de kat en verminkt pootje

Hallo ,
Wij hebben ons onlangs een paar kanaries aangeschaft maar het grote probleem is dat er ook een kat in de buurt is. Tot nu toe heeft de kat zich koest gehouden , maar deze ochtend zagen we dat een beestje erg verwond was aan het pootje, en we denken dat de kat hier achter zit. Mijn papa heeft het pootje afgeknipt , en de kanarie heeft het overleeft. Het pootje is gestopt met bloeden en het vogeltje zit nu apart in een kooitje. We hebben deze al ontsmet met isobetadine, en hem verder met rust gelaten. In zijn kooitje probeert hij soms nog wat rond te fladderen , maar blijft meestal gewoon zitten. Hoe kun je dit verzorgen? En is er kans dat hij het overleeft? Het is echt niet fijn om dat beestje zo te zien. Help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de toekomst: nooit een prooidier en een roofdier zonder toezicht in dezelfde ruimte laten, ook al lijkt het roofdier er niet op te jagen. Het instinct is te sterk om erop te vertrouwen dat het goed gaat. Ik heb zelf bijvoorbeeld een poes en cavia's. De poes heeft de cavia's volledig geaccepteerd, ze gaan soms zelfs gezellig tegen elkaar aanliggen. Maar het instinct van een cavia is om weg te rennen als ze iets boven zich zien, en het instinct van de poes om te jagen op een kleiner dier dat wegrent. Ik laat ze dus nooit samen alleen, want ooit zál er iets gebeuren als ik dat wel doe.

Antwoorden (4)

Dit hoeft het beetje op langere termijn geen echte problemen op te leveren. Je kan de dierenarts nog even om antibiotice vragen, en dan zal het pootje waarschijnlijk gewoon dicht groeien, en je kanarie zal met enkele dagen leren met een pootje te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is wel een kans dat je vogeltje overleefd.
je hebt er goed aan gedaan het pootje te ontsmetten, hou dit nog een paar dagen vol.
vermoedelijk zal het vogeltje nu min of meer in shock zijn, dus hang een doek over de kooi om hem bij te laten komen.

voorkom herhaling, door de kooi onbereikbaar voor de kat op te hangen.
katten zijn nu eenmaal roofdiertjes, daar doe je niets aan.
Rieneke1
13 jaar geleden
als het in de natuur gebeurt, zie je ook vaak dat vogels het overleven..
dus het zal even tijd nodig hebben, maar daar leert de kanarie wel mee leven, als die verder goed gezond is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat goed komen hoor maar bied je vogel op verschillende plaatsen water en voedsel aan en hang boven het stokje waar hij nu zit een stukje appel{vocht en voedsel}.Want je vogel is nog niet gewend met 1 pootje verder te moeten.
En zorg dat er zuivere kranten op de bodem liggen en ververs die op tijd zodat je vogel niet met de kapotte poot op poep gaat zitten ivm infecties.

Toegevoegd na 4 minuten:
wat je kunt doen is een stukje plakband met een sateprikkertje om het gewonde pootje draaien zodat hij iets meer steun heeft.Wel de scherpe puntjes even afknippen.

Toegevoegd na 6 minuten:
En je kunt er helaas niet meer mee fokken dus als het een vrouwtje is niet meer bij een mannetje zetten en als het mannetje is niet meer bij vrouwtjes zetten.Ze kunnen elkaar verwonden omdat de drang om te paren er toch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij eet en drinkt al terug , maar blijft in een hoekje zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij is gestrest dus zoveel mogelijk rust gunnen