Overbehandelt de dierenarts mijn poes?

We hebben onze poes nu een jaar of 7, ze is 10-12 jaar oud. Ze is over het algemeen een gezonde blije kat, maar is in die tijd wel al verschillende keren door de dierenarts op dieetvoer gezet:

Toen ze last van tandsteen had, kreeg ze speciale tandsteenbrokken. Alleen te koop bij de dierenarts.

Ze was wat te zwaar, dus van de tandsteenbrokken ging ze naar de afslankbrokken. Alleen te koop bij de dierenarts.

Toen ze een keer niet lekker was, vermoedde de dierenarts (zonder de urine gecontroleerd te hebben) een urineweginfectie en zette haar op speciale urinewegbrokken. Alleen te koop bij de dierenarts. We moesten er goed op letten dat ze wel nog verder af zou moeten vallen, dus beperkte hoeveelheid geven!

Dit jaar gingen we weer met haar op controle, met het idee dat het heel goed met haar ging. Ze is inmiddels op gewicht (3,7 kilo), ze is actiever geworden, ligt natuurlijk zoals het een kat betaamt 20 uur per dag te slapen of te soezen, maar is de rest van de tijd wakker, alert, speels, knuffelig. Ze zit schitterend in haar vacht, heeft heldere ogen.

De dierenarts: ze is afgevallen! Heeft ze honger? (Dûh, dieet!) Is ze actief? (Zo actief als een normale kat!) Dan heeft ze het aan haar schildklier! Over vier weken nog eens wegen, en als het niet 'verbetert', moet ze de rest van haar leven injecties met schildklierhormoon.

Ben ik nou paranoïde als ik begin te denken dat deze dierenarts wel wat erg behandelgeil is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
jc54
13 jaar geleden
Behandelgeil, betreffende jouw poes.
Ik vind het wel een aparte woordspeling.

Het beste antwoord

naar mijn idee is de normale gang van zaken om eerst onderzoek te doen, en aan de hand van de uitkomsten van dat onderzoek een behandeling in te stellen.
mijn advies is om toch eens een andere dierenarts te proberen.

wat betreft het voer: overweeg eens om je poes voor een deel op vers voer te zetten.
niet iedere kat lust het meteen, maar met wat geduld gaat ze het zeker waarderen.
het is goed voor de blaas (vers voer verzuurt, itt brokjes), goed voor de slanke lijn, en goed voor de tanden, mits je wat grotere brokken geeft.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad een goed idee, weer deels terug op vers voer (voor het blaasdieet kreeg ze dat wel vaker). Dat lust ze graag, al heeft mevrouw een dure smaak: ze wil biologisch! (Overigens, toen ik het niet-biologische stukje vlees na een tijdje liggen steeds feller oranje zag worden, gaf ik haar gelijk...)
sterredag
13 jaar geleden
Ik heb mijn kat nooit vers voer gegeven, altijd droge kwaliteitsbrokken, hij gedijde daar perfect op, van een ondervoedde kat werd het een kat blakend van gezondheid, lange haren, glanzende vacht, bovendien stinkt de kattebak niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar het geld zal ook geen moment een overweging zijn. Ik beknibbel niet op mijn eten, dus al zeker niet op het eten van mijn huisdieren. Een dier goed verzorgen kost nou eenmaal geld. Alleen al de cavia's: die eten met zijn drieën meer verse groenten dan wij met zijn tweeën, en wij zijn nota bene allebei vegetariër! Maar ik begin wel te denken dat die 'het kost nou eenmaal geld, dat hoort erbij' houding iets te goed is opgepikt door de dierenarts. Ik heb eens gezocht op de symptomen van een overactieve schildklier bij katten, en behalve het afvallen (dat verklaarbaar is door beperkte porties met als doel af te vallen) heeft ze er niet één. Na een weekje meer brokken (ze laat zelfs af en toe brokken staan!) krijgt ze zelfs alweer voelbaar meer vet op de botten, dus het is oppassen dat we haar niet uit angst alsnog weer te zwaar laten worden. Tja, we hebben nog een dierenarts (voor de cavia's) ik ga daar maar eens mijn licht opsteken. Die hebben tenminste nooit geprobeerd me iets te verkopen waarvan niet héél duidelijk was dat de patient het nodig had.
Rieneke1
13 jaar geleden
het lijkt me idd een wijs besluit naar een ander over te stappen suzy.
een die urine onderzoek en bloedonderzoek doet zo nodig.
dierenartsen met rontgenogen ben ik niet zo wild van.

Andere antwoorden (10)

Ik begrijp je vermoeden en zou eens een andere dierenarts bezoeken en daar je verhaal doen.

Eerst moet ze afvallen en als dan afvalt dan moet ze aankomen, dat is toch behoorlijk tegenstrijdig, alleen vanuit dat idee al, zou ik mijn twijfels hebben, laat staan de rest van het verhaal dat erbij komt.
13 jaar geleden
Grappig genoeg was 'behandelgeil' het eerste woord dat in me opkwam voor ik halverwege je vraag was.
Ik zou inderdaad zeer grote vragtekens zetten bij de behandelingen van deze dierenarts, die zo te zien heel goed door heeft dat er bij jullie wel een centje te verdienen valt.

In ieder geval zou ik de volgende keer eens een andere dierenarts bezoeken en kijken wat die allemaal te vertellen heeft. Ik zou er weinig vertrouwen in hebben, vooral als de woorden 'alleen hier te koop' vallen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, overbehandeling is in dit geval de beste naam, ga naar de dieren(speciaal)zaak bij u in de buurt, en vraag wat hij er van vind. Meestal is voer van de merken Hills, Cavom, Eukanuba al goed genoeg om de problemen te verhelpen. Als je dat geprobeert heb, en het echt niet zou werken (wat ik niet verwacht) kun je altijd naar een ANDERE dierenarts teruggaan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hetzelfde reageren als bij een 'mensendokter'. Als je het niet vertrouwt (en ik vind het ook nogal verdacht klinken) dan kun je het beste gaan voor een second opinion.
als ik het zo lees dan worden er namelijk wel erg snel conclusies getrokken. het kan best zijn dat het klopt, maar dat zou ik dan wel graag ook door een andere dierenarts laten beoordelen.

sterkte met je kattin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dierenarts wil ook met de wintersport.
Waarschijnlijk loopt de omzet terug en gaan ze over tot het "melken"van de katten, duidelijk een staaltje van kennis misbruik.
Jij weet niet of de dierenarts wel of geen gelijk heeft, mischien heeft hij wel gelijk en ben jij alleen maar erg argwanend, maar het kan ook dat jij deels gelijk hebt!
Het is best mogelijk dat de kat een infectie had aan de urinewegen, dat hebben veel katten, maar zonder enig onderzoek zo maar andere , meestal zeer dure kattenbrokken geven, ja misschien is hij zo deskundig dat hij het aan andere dingen kon zien, maar het lijkt me heel sterk.
Als de kat over vier weken weer gewogen wordt en ze is niet aangekomen, dan kan ze ook wormen hebben, of overactief zijn, of veel buiten of , vul maar in!
Maar misschien heeft hij wel gelijk, in ieder geval kan hij wel een klein weekje bijhuren op de wintersport van jouw euro's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het aan de kat lag....................................

Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten van de dierenarts is er gelukkig ook nog zoiets als het gezonde verstand.

Velen hebben een verzekering voor hun huisdieren
maar hoeven zich natuurlijk niet alles te laten aansmeren.

Indien een dierenarts er alleen maar op uit is om de eigen beurs te spekken, dan zal in deze situatie het schildklierhormoon uit een onschuldige injectievloeistof bestaan.

Het is aan te bevelen om uw geliefde huisdier aan de
medische zorg van een andere dierenarts toe te vertrouwen, zonder deze in te lichten over de voor-
geschiedenis. (het zijn collega,s)

Indien daadwerkelijk uw huisdier een aantoonbare
aandoening heeft of een speciaal dieet of voeding nodig heeft dan zal dat blijken na een onderzoek.

Net zoals een mens heeft een huisdier ook wel eens
een of meerdere mindere dagen, dat kan door verschillende oorzaken zijn. (voeding, tocht, haarballen,
iets van een plant speeltje opgegeten oid)

Maar met liefdevolle aandacht en goede verzorging
is uw huisdier in goede handen en dat kunnen helaas niet
alle dieren zeggen.

Van overbehandeling is dus sprake, dus als het aan de kat lag dan koos ze een andere dierenarts die gewoon uit roeping dierenarts is geworden en gewoon op de fiets rijdt
en niet in een dure bolide. Miauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou met je kat is niets mis...
je dieren arts ziet in je kat een goedlopend incasso dier...
ik nam een andere dieren arts...ter controle of je kat dit allemaal wel nodig heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ook voor een second opinion gaan. je kunt evt het tuchtcollege inlichten, want als je vermoedens kloppen, is deze arts heel verkeerd bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vermoed dat je een jonge dierenarts hebt die net in zijn praktijk zit als ik dit zo lees

.
Het klinkt mij dat je lekker in de maling genomen word door deze arts hij doet geen enkel onderzoek en laat je iedere keer voor controles terug komen met een smoes dat is niet normaal als het beest er gezond uitziet zich normaal gedraagt en er verder geen klachten zijn.
Misschien is het een idee om die conrole bij een andere arts te doen en te kijken wat die zegt want ze zitter echt tussen van die behandelgeile dierenartsen

(eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je vraag en opmerking leest weet je het antwoord al. Als ik jou was ging ik over op een gerenommeerd merk voeding en ging voorlopig niet naar de dierenarts. Als je merkt dat je kat niet gezond is kan ja altijd nog naar een ander gaan.