kan ik een konijn bij de kippen in het hok stoppen?

krijg morgen een konijn van de buren, kan ik deze bij de kippen in het hok doen of wordt dat een bloedbad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leer het konijn heel snel eieren leggen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot de kerst denk ik...

Het beste antwoord

Dat ligt eraan hoe groot / klein het hok is. Als het vloeroppervlak groot genoeg is hoeft het geen problemen te geven, dat is bij minstens 5 vierkante meter, lijkt me. Verder willen konijnen ook graag ergens onder kunnen schuilen, dus een rol van bv. vloerbedekking met diameter van plm 25 cm en 80 cm lang. Maar ik denk dat het allerbeste is als ze nog meer ruimte hebben en dat je wellicht dit alleen als een tijdelijke oplossing beschouwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ligt een beetje aan je kippen. Als het enigszins vredelievende kipjes zijn, kan dat prima. Maar sommige kippen gaan inderdaad pikken en dat is wel erg zielig voor het konijntje.

Overdag even uitproberen, anders gewoon in de schuur of garage zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden vroeger altijd een paar konijnen bij de kippen in het hok.
Het was dan wel 20 vierkante meter.
Dus ze hadden ruimte genoeg.
De luizen die de kippen hadden gingen naar het konijn zei mijn moeder altijd.
En ze doen elkaar echt niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons ging het aanvankelijk niet zo goed. Het kleine schattige dwergkonijntje vond het leuk om flink achter onze grote barnevelder hennen aan te gaan. Flinke paniek, en de meiden stopten met eieren leggen.
Ik heb daarom een aparte ren voor het konijn moeten maken. Later kwamen er andere konijnen bij en overleed het macho-konijntje. De overgebleven konijnen (2 vrouwtjes en een gecastreerd mannetje) zijn wel vriendelijk tegen de kippen. De kippen zelf heb ik nooit agressief zien doen tegen de konijnen.
Ik verwacht dat konijnen te snel zijn voor de kippen.
De kans van slagen zal waarschijnlijk het grootst zijn wanneer je zorgt voor goede vluchtruimte. Voor het konijn is het natuurlijk het fijnst als het de kans heeft gekregen om een veilig hol onder de grond te graven. De kippen springen graag ergens boven op (alhoewel onze dwerg-macho toch ook zeker wel tot op heuphoogte kon springen als hij op kippenjacht was). Een paar strobalen zijn ook goed om je achter te kunnen verschuilen.

Het is dus eigenlijk moeilijk te zeggen of het goed zal gaan. Het hangt af van het karakter van de dieren, en dat is vaak afhankelijk van het geslacht. Is het konijn een mannetje of een vrouwtje. Je zult het gewoon moeten uitproberen.
Veel succes en veel plezier met de dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is volledig afhankelijk van het konijn, de kippen en het verblijf. Ik heb vaker verblijven gezien met kippen en konijnen die vredelievend samenleefden. Maar als ze het niet gewend zijn?
Ten eerste moet het hok ruim genoeg zijn, zowel de kippen als het konijn moeten zich kunnen terugtrekken. Het vloeroppervlak moet ruim genoeg zijn.
Probeer het uit en kijk goed hoe de dieren op elkaar reageren. Bij twijfel, niet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt helemaal af van het karakter van de kippen en het konijn. indien er voldoende ruimte is zal het wel gaan denk ik. probeer het een weekje uit, gaat het niet dan moet je alsnog een konijnenhok opzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de konijnen zich binnen de kortste keren kunnen uitgraven wordt het zeker geen bloedbad. Met andere woorden: Is het gaas van de ren voldoende diep ingegraven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oooooh wat een schattige egeltjes heb je op de foto... echt mooi.
Probeer het! Zet ze vijf minuten bij elkaar, terwijl u erbij blijft, en kijk dan of de dieren niet gestressd raken. Als u nog een paar keer gaat kijken bij de dieren en het gaat goed, denk ik dat het wel kan.