hoe moet je een salamander opvoeden?

In onze tuin hebben we een salamander gevonden en willen die graag bijhouden. Maar hoe moet je ze opvoeden en waarin moeten ze wonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Laat het beschermde beestje maar in de tuin z'n gang gaan, dat is verreweg het beste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het eens met Rieneke, dat moet je niet willen, een dier dat gewend is in vrijheid te leven, opsluiten in een terrarium. Het kan wel als je een vijver hebt en het dier buiten houdt. Een salamander is ook geen makkelijk huisdier:
http://josfon.home.xs4all.nl/salamandervereniging/html/sal_algemeen.html#aanschaf
Z512099
9 jaar geleden
De salamander is zeer moeilijk te houden, je hebt er eigenlijk niets aan, bovendien is hij beschermd en mag je hem als wildvang niet als huisdier houden.
Alle 5 inheemse salamanders (de Kleine Watersalamander,Triturus vulgaris, de Noordelijke Kamsalamander,Triturus cristatus, de Alpenwatersalamander, Triturus alpestris, de Vinpootsalamander,Triturus helveticus en de (gewone) Vuursalamander, Salamandra salamandra) zijn al lang strikt beschermd en blijven dat ook in de Flora- en faunawet (vroeger onder de Natuurbeschermingswet).
Daaronder vallen volgens de letter van de wet ook alle ondersoorten van deze soorten.

Antwoorden (1)

Salamanders zijn beschermde dieren en mag je niet gevangen houden.
Omstreeks deze tijd van het jaar, gaan ze op zoek naar een geschikte winterplaats, waar ze vorstvrij kunnen overwinteren.
De salamander zal in de loop van het najaar zich ergens gaan ingraven en verder gaan afkoelen en al zijn lichaamsfuncties zijn nog maar minimaal aanwezig.
Hij is schijndood zeg maar. ( winterslaap)
Dat is in de natuur goed geregeld, want in de winter is er vrijwel geen voedsel voor salamanders.
Pas na een winterslaap kan de salamander volgend jaar gezond weer wakker worden, het water weer op zoeken om te paren.
Alleen als je er heel veel van af weet, kan je salamanders in leven houden, maar dan zit je ook nog met het juiste voedsel , temperatuur, luchtvochtigheid en een geschikt winterverblijf.
Geschikt voedsel zijn vooral pissebedden, wormen, slakjes, kevers, larven en alles wat niet te snel beweegt.
Nu los laten is de beste oplossing, hij droogt zo heel snel uit en dan is hij dood.
Kan al binnen een dag.
Loslaten op de plek waar je hem hebt gevonden, hij was onderweg naar zijn winterslaapplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig Ed, dikke plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je.
Z512099
9 jaar geleden
Beter dan mijn reactie, +