Wat bedoelt een kat als hij miauwt? En verstaat hij mensen als ze hem na 'miauwen'?

Mijn opa kon heel goed blaffen :-) En als hij dat deed reageerden alle honden in de buurt op hem. Mijn kater miauwt heel veel, en soms ' miauw' ik terug. Het lijkt dat net of we een echt gesprek hebben, maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

volwassen katten beschikken over een heel scala van vocalisaties, maar mauwen naar elkaar zullen ze niet snel doen.
wel mauwen ze als kitten naar hun moeder.
omdat katten bij ons nooit helemaal opgroeien, maar zich in bepaalde opzichten naar ons toe als kitten blijven gedragen, communiceren ze met ons door te mauwen.
en wat ze dan zeggen?
een goed verstaander zal dat al snel uit de context kunnen opmaken.
zo kent iedere kattenbezitter het "prwt" geluidje wat als begroeting bedoeld is.
of de doordringende mauw als katlief iets van ons gedaan wil krijgen.
wat wij terug zeggen of mauwen is voor de kat van geen belang.
zolang we het dier op lieve toon toespreken, zal hij zich koesteren in de aandacht, ook al spreken we de grootst mogelijke onzin.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, dat klopt. Ik doe het ook altijd met mijn katten. Leuk is het wel hoor. Katten hebben in hun vocabulair rond de 100 woorden en als je ze nabootst verstaan je ze inderdaad.

Toegevoegd na 54 seconden:
Een echt gesprek zul je trouwens nooit hebben met je kat, omdat de kat maar ongeveer 100 woorden kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergelijk het met baby's, in het begin verstaan ze ook niet wat je zegt, maar ze hebben wel hun mooie eigen brabbel-taaltje.
Het verschil is dat een kat niet zal leren praten :-)
(en behalve praten heeft een baby nog een belangrijke taal: huilen, als hij iets van ons grote mensen wil).
13 jaar geleden
Je kat zal niet echt iets zeggen, maar soms wel een bepaalde bedoeling willen overbrengen.
Iedere katteneigenaar zal het zeuren om eten kunnen onderscheiden van een begroetingsmiauw of een schreeuw om pijn.
Als je miauwt tegen je kat hebben jullie niet echt een gesprek, maar er is wel contact. Reactie en respons en vice versa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij die van mij: Ik wil NU eten, ik wil NU in de slaapkamer, ik wil NU naar buiten c.q. naar binnen, ik wil NU aandacht. Als ik probeer te miauwen, krijg ik alleen meewarige blikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we vergeten het woordje SCHIET OP haha
Miauwen is een vorm van communicatie... maar de werkelijke bedoeling achter de miauw kunnen we alleen maar naar raden... In sommige situaties raden we juist, zoals eten en pijn maar zelfs dan weten we nog nooit 100% zeker wat ze letterlijk zeggen...

Een van mijn katten reageert er er op als ik miauw op een bepaalde toon (heel hees en zacht) en komt vanaf de andere kant van het huis driftig aan gestamt om met een zorgelijk koppie iets terug te zeggen... Het is communiceren, alleen wat we zeggen? geen idee =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, ik heb elke ochtend een 'gesprek'. Als de poessies op me wachten voor een lekker maatje praat ik met ze. En ik krijg dan ook echt reactie terug, in dezelfde toon. Het is een vriendelijk gesprek, met een positief gevoel van beide kanten.
Lief he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dat is het allerbelangrijkste... een positief gevoel... daar vallen werkelijke woorden bij in het niet =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die van mij miauwt meer van aandacht geven doe je het niet dan vind je een bruine verrassing in de keuken :| hoesow verwend?
Mijn kat verstaat me geloof ik niet als ik miauw, maar wel als ik het woord 'eten' zeg. Dan worden de oren gespitst en kijkt ze me heel verwachtingsvol aan. Als ze om eten bedelt bij haar bakje en ik zeg heel duidelijk 'nee' (je krijgt niks) verstaat ze me ook, dan rent ze hard de keuken uit.

Verder versta ik wel een aantal verschillende miauwtjes (blij, beledigd, zielig, laat me met rust etc.) maar het blijft vaak toch een beetje gissen wat er in zo'n beessie omgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben vier katten ieder met een eigen willetje, als ik het woord "happie"roep komen ze allen enthousiast aanrennen, één van de katten krijst dan als de brandweer.
Hij probeert het op andere momenten ook wel eens, ik snap dan ook precies wat hij wil maar krijgt zijn zin niet anders zit je de hele dag met schreeuwende katten in huis omdat hun denken dat ze hun zin krijgen als ze zo krijsen.