Hoe haal ik mijn kat over in zijn nieuwe mand te gaan slapen?

Hij heeft de mand nu een half jaar. In het begin ging hij er wel in slapen maar dat heeft niet lang geduurd. Hij wil er niets meer van weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.4K
Kimath
13 jaar geleden
Die van ons slapen liever in een kartonnen doos dan een mandje, misschien ook eens te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarschijnlijk gaat hij er ook niet meer in, ik zit hier ook met een prachtig mandje, waar ze 3 weken in gelegen hebben. Nu zijn het de stoelen of de vensterbank, lekker warm. Katten zijn zeer eigenzinnig.
Ze liggen inderdaad liever in doosjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die doosjes maken ze het liefst zelf op maat: het begrip 'te klein' kennen ze niet ;-)
Kimath
13 jaar geleden
Moet je deze kat maar eens zien :D
http://www.youtube.com/watch?v=2XID_W4neJo
Hij blijft proberen om zich er in te proppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ja inderdaad Hippo, hier ook een piepklein doosje waar ze zich in oprollen en ik maar denken, dat kan toch niet lekker liggen en zij maar lekker verder snurken en spinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, allemaal dezelfde katten, die van ons ook, een doosje op de rand van de keukeltafel, nét boven de CV
en oh wee als je de krant verschoont die erin ligt.......

Het beste antwoord

Katten zijn nu eenmaal heel eigenwijs. Ik heb verschillende mandjes. Soms is maandenlang eentje favoriet, zo zien ze hem maanden niet staan...
Feliway (met kattenferomonen) spray of Valeriaandruppeltjes wil ze wel eens verleiden tot de nieuwe mand, dat vinden ze lekker ruiken.
Of zet de mand eens op een andere plek. Als er teveel 'langsloop' is, vinden ze dat meestal niet fijn. Een rustig hoekje achteraf is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat bij een van mijn katten helpt (de andere 2 talen er uberhaupt niet naar) is het hoesje regelmatig wassen en in buiten hangen zodat er nieuwe geurtjes intrekken... Dan vind zehet mandje ineens weerinteressant en wil er steeds in liggen om het weer eigen te maken... zodra het "eigen" is dan moet ik het ritueel weer herhalen...

Verder is het zo dat het bijzonder moeilijk is om katten te leren in een bepaald mandje te gaan liggen... Katten zijn eigenwijs en die kunnen zelf prima beslissen waar ze wel en niet gaan liggen... Hoewel er katten zijn die wel van kleins of aan hun eigen mandje hebben en er verknocht aan zijn zijn er nog meer katten die het liefst zelf hun plekje uitkiezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de tip van jessiec proberen en als dat niet werkt kun je er een vuil T-shirt van jezelf in leggen; als de mand naar jou ruikt zal hij hem wel meer waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je platst de nieuwe mand op de plaats war de oude stond, met dit verschil/gelijkenis dat je in die nieuwe mand hetzelfde "afgeschreven deken (met daarin haar / zijn geur) terugplaatst, je zult verstomd staan van het resultaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten hebben een sterke eigen mening als het gaat om lekkere slaapplekjes. Belangrijk is dat het een prettig mandje is (maar dat zal het probleem niet zijn) op een rustige plek en ook graag warm genoeg.
Zeker nooit dwingen of dringen! Als je een kat in zo'n mandje duwt gaat hij er zeker nooit meer liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je een redelijk argument noemen, waarom een kat in een door jou gekochte mand moet slapen?

Een kat zoekt zijn eigen veilige plaats. Daar heeft een mens weinig in te zeggen. Misschien als je hem toevallig op de plaats zou zetten die de kat bevalt, misschien dan..... Maar sommige katten willen gewoon boven op de kast liggen, of op een kussen, of in de vensterbank.

Kijk, als je nou een hond had! een hond moet daar gaan liggen waar de baas, met veel verstand, een rustplaats voor de hond creëert. Een hond heeft iemand nodig die hem stuurt en leiding geeft. Een kat gaat zijn eigen weg.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij... vind de eerste zin echt geweldig!
Wil je een huisdier dat doet wat jij wil? Neem een hond! Dat is nou juist wat mij zo aantrekt in katten: die doen gewoon waar ze zelf zin in hebben en ze laten zichzelf uit. Ze zullen slapen in jouw mand als ze daar zin in hebben, maar als ze de mand maar een raar ding vinden, dan kun jij op je kop gaan staan, maar dan gaan ze daar echt niet in liggen. De slaapplekken hier varieren ook voortdurend: afhankelijk van tijd, weer en humeur wordt er een plek gekozen: dan kan van boven op de televisie tot in de slaapkamerkast zijn. Wen er maar aan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn katten hebben steeds een ander plekje, dan ligt er 1 weer een tijdje steeds op de kast, dan kruipt ze weer in een doos die ergens staat en waar ze dan een tijd in slaapt. Ze liggen ook allebei wel in de mand, maar dan in die van de hond.