Kunnen honden lyme krijgen of niet?

Want onze hond heeft heel vaak teken, en ik hoor van iedereen wat anders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Lyme is een door de teek overgebrachte ziekte die zowel mensen, honden als katten kan treffen. Hoewel deze ziekte al eeuwen bestaat heeft deze zijn naam pas gekregen na een uitbraak van de Lyme ziekte in Old Lyme, Connecticut, Amerika.
Lyme word veroorzaakt door de kurketrekker-vormige Borrelia bacterie waarvan teken de dragers zijn. Teken komen voor in hoog gras en in struikgewas in bos en duin, ze voeden zich met het bloed van warmbloedige wezens zoals reeën, konijnen en vossen maar ook katten, honden en mensen. Ze kunnen zich lange tijd zonder voedsel in leven houden en grijpen hun kans als er een dier of mens voorbij komt. Als ze zich volgezogen hebben laten ze zich vallen en houden zich verborgen tot ze weer honger krijgen. De ziekte komt steeds vaker en in steeds meer gebieden voor en het is dan ook geen overbodige luxe dat je als huisdier eigenaar weet wat de symptomen van deze ziekte zijn.
Bij katten kunnen de volgende symptomen op de ziekte van Lyme wijzen:
-pijnlijke of stijve spieren en gewrichten
-vermoeiheid
-koorts
-gebrek aan eetlust
-(soms) plotselinge ineenstorting
Doordat al deze symptomen ook op ander ziekten kunnen wijzen word Lyme niet altijd op tijd herkend. Het is ook mogelijk dat een dier, hoewel geinfecteerd, geen symptomen vertoont. De ziekte word meestal pas overgedragen nadat de teek 10 tot 12 uur bloed gezogen heeft. Om die reden is het belangrijk dat u uw huisdier 's zomers dagelijks op teken controleert en ze zo snel mogelijk verwijdert met een tekentang. Met deze tang, verkrijgbaar bij de dierenarts of dierenwinkel, kan je de teek bij de kop vastpakken en hem dus goed, inclusief kop, verwijderen. Gebruik geen alcohol of andere methode om de teek te verdoven! want dan spuugt hij juist zijn speeksel, en dus ook eventueel de bacterie, in de bloedbaan.
Mocht je kat enige tijd na de beet van een teek bovenstaande symptomen vertonen , vergeet dit (de tekenbeet) dan niet aan je dierenarts te melden!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, daarom moet je die teken ook zo snel mogelijk verwijderen.
Het is wel zo dat een hond natuurlijk minder last heeft van de ziekte van Lyme, omdat ie niet 's ochtends naar zijn werk hoeft. Maar al met al wil je het dat beestje toch niet aandoen...

Toegevoegd op 29-05-2009 13:33:53
Voor degene die een duimpje omlaag heeft gegeven:
De ziekten
De meest bekende ziekte is de ziekte van Lyme. Deze ziekte kan zich zowel bij mensen als bij dieren ontwikkelen. Bij de hond openbaart een tekenbeet zich doordat de teek zelf nog zichtbaar is of er je voelt een bult(je) op de huid van de hond. Bij de hond kan deze bacterie soms gewrichtsproblemen veroor- zaken De belangrijkste risicofactor op besmetting is de tijd die de teek op de huid doorbrengt. De teek neemt er de tijd voor om zich vol bloed te zuigen. Hoe langer dat duurt, hoe groter de kans dat je besmet raakt. Teken moet je dus zo snel mogelijk verwijderen. (binnen 48 uur)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, er is wel wat verschil:
het eerste stadium is anders; vaak is er geen verschil te zien in de huid waar de beet heeft plaatsgevonden, bij mensen is dat vaak wel het geval.
Het antwoord van Dounja vind ik wel een beetje raar, Lyme veroorzaakt niet alleen vermoeidheid. Bij honden is er vaak sprake van nierfalen en/of hersenvliesontsteking.

Gelukkig zijn er niet heel veel teken met de ziekteverwerkker besmet (Borrelia Burgdorferi, de veroorzaker van de ziekte van Lyme), en de teek moet minimaal 12 uur aan de huid vastzitten. Hopelijk kijkt een hondeneigenaar goed naar zijn hond, vooral als hij door struiken/bossen heeft gelopen.
Een hond heeft dus iets meer kans op de ziekte van lyme, alleen maar omdat een hond vaker onbeschermd door struiken en bomen loopt dan een mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het helemaal niet over alleen vermoeidheid. Ik bedoel alleen te zeggen dat een hond geen sociale verplichtingen heeft en dus anders met de ziekte zal omgaan dan een mens, die gelijk arbeidsongeschikt is en daarmee een groot deel van zijn sociale contacten kwijt is, plus tegen een hoop onbegrip aanloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat heeft sociale verplichtingen te maken met of je een hersenvliesontsteking 'vervelender' is? Elk dier zal dat als vervelend ervaren. Je kan het ook vergelijken met mensen: voor iemand zonder enige sociale verplichtingen is een (ernstige) aandoeningen even vervelend als voor iemand die druk bezet is.
Ook dieren kunnen Ziekte van Lyme oplopen door besmetting met de Borrelia-bacterie, ofschoon minder vaak dan de mens.
Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een hond (of een ander zoogdier, zoals de mens) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de hond besmetten. De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.
De klachten van Lyme Disease zijn meestal:
• Sloomheid en koorts.
• Een rode uitbreidende plek rond de teek. Hierna kan de hond kan maanden tot jaren (of zelfs levenslang) symptoomloos zijn.
• Jaren na de infectie kunnen soms nog symptomen optreden, zoals gewrichtsklachten (stijf en pijnlijk), ontstekingen van de lymfevaten en koorts. Soms worden ook hartspierontstekingen en nierinfecties waargenomen.
• Ook kunnen symptomen aan het centrale zenuwstelsel optreden. Deze uiten zich in gedragsveranderingen zoals agressiviteit, epileptische aanvallen en andere neurologische verschijnselen.
• Bloedarmoede als gevolg van het bloedzuigen (alleen als er op kleinere dieren honderden teken zitten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De andere antwoorden eerst gelezen, iets wat ik nooit doe, het volgende: De teken zijn zo klein , dat ze bij een hond vrijwel niet gevonden kunnen worden voordat de teek zich volzuigt met bloed.
Mooie theorie na iedere wandelijng naar teken zoeken, maar werkt dus niet.
Zelfs bij mensen is het vaak heel moeilijk teken te vinden die nog niet gebeten hebben.
Ze lijken nog het meest op hele kleine spinnetjes.
Bij een hond of kat vind je ze pas als ze volgezogen zijn.
De gevolgen voor honden lijkt niet zo dramatisch als bij de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je mij bedoelt met die `theorie´, maar mag ik vragen of jij honden hebt? Ik werk namelijk met honden, op verschillende manieren (o.a. dierenarts, hondentrimmer). Ik heb dus erg veel ervaring met teken. Ze zijn best te zien op een hond/kat, vooral als deze een lichte kleur vacht heeft. Ze lopen ook best langzaam, en zijn dan ook makkelijk te pakken. De gevolgen voor honden zijn vaak net zo dramatisch als voor mensen. Bijv. hersenvliesontstekingen en nierfalen, zelfs de dood kan het veroorzaken bij honden. Lijkt me niet gering. Tevens: de vraag was "Kunnen honden lyme krijgen of niet". Ik zie nergens je antwoord staan.
-1 dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel pijnboompitje.Ik kan me niet voorstellen dat jij op een hond of kat een teek kan vinden die nog niet vast zit, dus nog geen bloed opgenomen hebt.
Waarschijnlijk bedoel je en teek die al vol zit! Die is gemakkelijk te zien. Die zie ik ook wel ,gisteren nog bij mijn kat.
Als ik in mijn aantwoord schrijf, datde gevolgen voor honden niet zo dramatisch zijn als bij de mens, dan geef ik toch overduidlijk aan dat een hond het ook kan krijgen!!
Jij heb waarschijnlijk ook geen enkel idee hoeveel mensen er ziek van worden, dan komt dat in verhouding bij de hond weinig voor!!
Natuurlijk kan een hond er soms erg ziek van worden en een enkele keer zelfs aan sterven.
Graag hoor ik van je om hoeveel honden het nu eigenlijk gaat die hiervan ziek worden.
Ik heb dus de vraag duidelijk wel beantwoord!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling: bij gladharigen honden zit de teek tussen de haren en bij een langharige hond dus ook, ben benieuwd hoe jij die vind. het zal wel eens met wat geluk gebeuren, maar dat is geen regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het je misschien niet voorstellen, dat ik dat niet kan zien...maar ik kom bijna dagelijks in aanraking met honden die teken op hun lichaam hebben, als dierenarts en hondentrimmer. Ook teken die nog niet in de huid vast zitten zijn te zien, te pakken en te doden... ze zijn langzaam, ik vind ze zelfs wel eens op een langharige zwarte hond! Hoe ik die vind: ik onderzoek honden, dat is mijn werk. Ik gebruik daarbij mijn ogen goed, en zodoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K. Pijnboompitje, ik geloof je, bedankt voor je reactie.