Hoelang duurt het voordat mijn baardagaam zijn sprinkhanen zal eten?

Ik heb sinds zondag een volwassen baardagaam van 2,5 jaar oud. Mij werd geadviseerd om groenten en fruit met sprinkhanen ed. om de dag met elkaar af te wisselen. Echter eet hij de groente goed maar de sprinkhanen eet hij wat minder. Ik heb hem tot nu toe nog maar 1 sprinkhaan zien eten en om de zoveel uur tel ik hoeveel sprinkhanen er nog in het terrarium zitten. Dit schiet niet echt op. De sprinkhanen zitten voornamelijk boven in de bladeren en aan de bovenkant van het terrarium. Vaak gaan ze ook naast hem zitten, maar doet de baardagaam niks anders dan ze de hele tijd in de gaten houden. Zal dit komen omdat mijn baardagaam nog moet wennen of duurt het gewoon een tijd? Mij werd geadviseerd om 5 á 6 sprinkhanen per dag te geven als er geen groente word gevoerd. De sprinkhanen moeten toch uiteindelijk afzwakken zonder eten en de baardagaam moet toch ook op een gegeven moment honger krijgen? Het zijn trouwens flinke sprinkhanen van een paar cm lang en dik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K
Steenuiltje
13 jaar geleden
Op deze website heb je een forum: http://www.baardagaam.eu/

Antwoorden (4)

Je zou en slagje kleiner kunnen proberen...Misschien kent ie ze nog niet en weet ie niet goed wat hij er mee moet...Je kunt btw ook kleine eendagsmuisjes proberen...Waren die van mij gek op, en zitten vol goede voedingsstoffen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe warm is je bak ongeveer? Bedenk me net dat hij eigenlijk al in winterslaap zou moeten. Dan eten ze een maand of 3 helemaal niks....Kan wezen dat hij dat nu aanvoelt. Mocht hij een slaapplekje opzoeken dan kun je hem beter in winterslaap laten gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn de sprinkhanen inderdaad te groot of heeft je baardagaam nog nooit sprinkhanen gehad en weet hij niet zo goed wat hij ermee aanmoet. Geef er wat minder en wat groente en fruit erbij. Het beste kan je hierover wat vitaminepoeder met kalk (bij dierenwinkel of dierenarts te krijgen) strooien. Zeker als hij niet zo goed insecten eet.
Je kan wat andere insecten proberen, kleine krekels, larven of meelwormen. Of misschien lust hij af en toe een kattenbrokje voor zijn vleesbehoefte (GEEN blikvoer).
De sprinkhanen kunnen ook eten van het groente en fruit wat je de baardagaam eet. En ik weet niet of je ook planten in je terrarium hebt staan, maar hier eten ze meestal ook van, dus de sprinkhanen zullen niet zo snel doodgaan.

Een echte winterslaap hebben baardagamen niet, wel een winterrust. Dus het kan heel goed dat jouw baardagaam bij lagere temperatuur al winterrust houdt. Hij is dan minder actief en eet ook veel minder tot zelfs niets. De lichtduur en temperatuur kan dan wat omlaag, naar 9-10 uur. Na ongeveer 2 maanden kan je de lichtduur/intensiteit weer gaan opvoeren tot 12-14 uur en mag de temperatuur weer omhoog.
Denk ook aan een goede UV-lamp, kunnen ze erg ziek worden!
Je hebt een beetje de pech dat je een baardagaam hebt aangeschaft in de periode dat ze winterrust houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de sprinkhanen niet genoeg vocht bevatten en dat hij ze daardoor niet eet,sprinkhanen die in de winkel gekocht worden moet je eerst een stukje fruit voeren omdat anders heeft je dier er niks aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik jou was zou ik de sprinkhanen er allemaal uithalen.
ten eerste raakt je baardagaam gestrest van al die irritante geluiden.
daarna is het ook mogelijk dat de sprinkhanen aan de baardagaam gaan vreten.
die van mij is ongeveer 2 jaar en krijgt dagelijks 1 sprinkhaan en 1 wasmotlarf,beetje andijvie of sla en n stukje fruit(appel banaan kiwi aardbei of meloen) wat je overigens in kleine stukje moet geven.
want als t stuk voer groter is dan de omtrek van zn hals kan ie stikken of ze kunnen darmverstopping krijgen wat uiteindelijk zelfs zn dood kan worden.
als ze wat ouder zijn hoef je ze minder dierlijk voedsel te geven.ongeveer 2 a 3x per week.
ook geef ik ze om de dag of vitamines of mineralen(nooit tegelijk!)dat gooi ik over t fruit.
succes en veel plezier met je nieuwe huisdier.
grtz wez