Mijn pup van 3 maanden begint nu te rijden, is dit niet wat vroeg? Het is een reutje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.3K
bamibal
12 jaar geleden
Ja, je mag pas vanaf je 18e rijden ;-)

Het beste antwoord

Dit gedrag heeft niets met paren/ geslachtsdrift te maken.
Het is een vorm van dominantie of het uitvinden of hij sterker is dan zijn "slachtoffer".

In het nest doen ze dit ook. Ze doen het bij elkaar om de krachten te testen en de verhoudingen te peilen.
Op puppycursus zie je dit vaak van dominante hondjes die zich willen laten gelden.

Als je dit toelaat wanneer het uit de hand loopt, wordt een dominant hondje steeds dominanter. Je mag er dus paal en perk aan stellen.

Pas bij een leeftijd van 7-8 maanden kan je spreken van rij-gedrag. Dat heeft dus wel met de hormonen te maken. Dat moet je meteen de kop in drukken. Geen gerij dus tegen tafelpoten en zeker niet tegen de benen van de baas. In dat laatste geval is hij aan het overheersen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beter en duidelijker antwoord kan ik niet krijgen!
Dank je wel.

Andere antwoorden (1)

Dat is niet wat vroeg, dat is normaal. Pups doen dat bij elkaar om duidelijk te maken wie de baas is, in een soort van spelvorm.
Als je reu rijdt op mensen en spullen, dan is het zeer raadzaam hem dat zo snel mogelijk af te leren.
Als je dat niet doet, dan blijft hij daarmee doorgaan: jong geleerd, oud gedaan!