Waarom zit een kat strak in zn vel?

Ik heb 3 katten, 2 daarvan zitten normaal in hun vel, je kunt hun velletje beetpakken en ook hebben ze genoeg nekvel... Mijn andere kat voelt heel hard en zit heel strak in zn vel, je kunt ook bijna geen nekvel pakken en ook vel omhoogtrekken (zoals je dat doet om te kijken of een kat uitgedroogd zou zijn) wil gewoon haast niet zo strak zit ze dus in dr vel... Nu is ze niet uitgedroogd, eet en drinkt goed, is wel te dik, maar dat is een van de anderen ook en die heeft wel gewoon vel over... Weet iemand waarmee dit te maken heeft? Gespierdheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Ik heb ooit een cursus acupressuur gevolgd en daar benadrukten de lesgevers dat ook een mens los moet zitten in zijn vel (je zou op nagenoeg ) elke plek van je lichaam 'rolletjes' moeten kunnen maken . Indien niet op zou dit kunnen wijzen op remmingen ,frustraties , ziekten en andere beklemmingen (hangt er van af op welke plaats ) .
Nu , ge hoort me al afkomen ...ik vermoed dat het ook een beetje opgaat voor katten.
Maar ik ben geen dokter dus ik spreek hier niet met 'medische' kennis!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ene kat zit gewoon wat strakker in zijn/haar velletje dan de ander. Per ras kan het ook verschillen in aanleg voor een ruim of krap vel.
Het heeft te maken met de hoeveelheid bindweefsel in de onderste huidlagen.

Als dierenartsassistente vind ik de 'ruime' katten altijd makkelijker onderhuids te prikken en heb je beter houvast als ze in bedwang moeten worden gehouden.
Toch heb ik ook wel eens een kat meegemaakt, die zo ruim in zijn vel zat, dat hij ondanks een stevige greep in het nekvel (handen vol, haha) hij toch nog ruimte over had om alle kanten op te vliegen. Toch was dit een 'gewone' huiskat. Het nekvel kon ruim 20 cm opgetild worden!

Bij te dikke katten lijkt het vel minder ruim door de onderhuidse vetlagen. Zijn katten veel afgevallen en al wat ouder, dan zien we weleens dat het vel niet meer zijn flexibiliteit heeft om te 'krimpen' en dus de kat nog ruimer in zijn vel komt. Net als mensen die veel afvallen en vel overhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan met het ras te maken hebben, als ik me goed herinner hebben b.v. Siamezen ook minder ruimte op hun vel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de dierenambu moet ik regelmatig een dwanggreep toepassen op katten, oftewel ze bij hun nek grijpen.
soms is dat moeilijk, omdat de katten te dik zijn, of een vette nek hebben omdat ze een ongecastreerde kater zijn.
in jouw geval lijkt het me dat je kat dus te dik is.
dat je andere (dikke) kat wel ruim in het vel zit, zal te maken hebben met persoonlijke verschillen.
Rieneke1