schapen graag lammetjes erbij hoelang moet de bok bij lopen

Ik heb hier 3 schapen en daar wil ik graag lammetjes bij hebben ik heb nu een
bok bij lopen hoelang moet hij daar bijblijven

Toegevoegd na 10 minuten:
Daar heb je gelijk in maar ik neem aan dat je weet wat mijn bedoeling is
je hebt ook gelijk dat ram genoemd wordt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

zul je geen lammetjes krijgen
ik zou er een ram bij doen
je kunt de ram een blok omdoen met kleurstof kun je zien of hij gedekt heeft

Toegevoegd na 6 minuten:
Wij deden het altijd zo dat de ram eerst een geel blok kreeg. Hij kreeg dan 60 schapen voor z'n snufferdje. Die kon hij niet allemaal aan tegelijk. Een schaap is elke 3 weken "bronstig", wil dan dus gedekt worden. Datum opschrijven: schapen met gele vlek moeten lammeren in de periode 5 maanden - 5 dagen vanaf die datum. Drie weken later ging het rode blok er dan aan. Die schapen waren dus een week of drie na de eerste groep aan de beurt om te lammeren. De laatste kleur was groen. Bewust van licht naar donker, want als de eerste dekking niet gelukt was, gaat groen wel over geel heen bijvoorbeeld. Andersom zie je het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat toen wij graag lammetjes wouden, de ram er een week of twee bij bleef lopen. Maar die had inderdaad een kleur op zijn borst zodat het duidelijk was wanneer hij gedekt had. Aan de hand daarvan kan je altijd nog beslissen dat de ram wat langer moet blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ram-houder (of noem je dat de herder?) weet ook wel hoelang het nodig is om de ram erbij te houden. Zeker als hij nog meer klanten heeft. Een week is voorlopig voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er een ram bij zetten...anders krijg je scheiten en gaapjes...

Als je er een ram bij zet, kun je deze het best een dektuig omdoen. Daarin zit een soort kleurreservoir, dat onder de buik van de ram zit.
En daaruit komt bij het dekken een kleurstof vrij (kan in meerdere opvolgende kleuren al naar gelang de tijd van dekken).

Die kleurstof is dan na het dekken op de rug van de ooi te zien, zodat je zeker weet dat deze gedekt is. En bij een dektuig met meerdere kleuren kun je ook nog zien wanneer, zodat je kunt uitrekenen wanneer je de lammeren kunt verwachten...

Als de ooi bronstig is, merk je dat aan veel blaten, kwispelen onrustig gedrag en bij de ram in de buurt blijven.
De bronst van de ooi duurt zo'n 17 - 20 dagen.
Succes

Toegevoegd na 5 minuten:
De gekleurde blokken heten inderdaad dekblokken

Toegevoegd na 12 minuten:
dekblokken hebben 1 kleur, en worden meestal per week gewisseld.
De beste volgorde is geel, dan groen , rood, blauw.
maar het kan ook zonder dektuig hoor.

Begin oktober de ram erbij, en zeker 3x 18 dagen erbij laten. Dan heb je een heel grote kans dat je lammetjes krijgt.
Het dektuig is alleen om zeker te weten dat er gedekt is, en wanneer.
Zorg wel dat een dektuig niet te groot is, zodat het de ram niet hindert bij het dekken.