Kan een dwerg kogelvis in een gewone (grote) vissenkom?

Hiermee bedoel ik de kogelvis die maar max. 3 cm groot wordt, het gaat hier om max. 3-4 visjes. En dus ook geen aquarium maar een grote kom, met veel plantjes en andere decoratie die als verstopplek kunnen dienen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alle vissen geldt: WIJ WILLEN NIET WONEN IN EEN VISSENKOM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een vierkanten bak dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liever een vierkante bak dan een kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegenwoordig heeft men google. hierop kan je de naam van een vis intikken en zie je wat een dier nodig heeft. een kom is dus gewoon kolder en mega onverstandig.
een 4kanten bak is ook niets.
gewoon een aquarium, fatsoenlijke pomp, en vooral een verwarmingselement (ze leven niet in koud water!) flink wat planten, de juiste water waarden, een een bodemsubstraat waar de planten het in vol houden. verdiep je ook in het licht (zowel voor vis en plant) als je het goed aan wil pakken. succes gewenst (zowel voor de vis als jezelf) ;-)

Het beste antwoord

leuk kogelvisjes!! Maar een een gewone vissekom? beslist niet. Er zijn tegenwoordig ook relatief goedkope nano-bakjes te koop.
Complete aquariumpjes met licht, verwarming en pompje en best geschikt voor een 3-4 tal kogelvisjes en ze zien er ook nog een leuk uit ook!
kijk maar een hier bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben inmiddels overtuigd dat dit het beste is. Had van verschillende kanten verhalen gehoord dat het best kon kogelvisjes in een bak zonder verwarming en pomp. Maar had mijn twijfels.

Andere antwoorden (4)

Een kom wordt ten alle tijden afgeraden. Ronde glas weerkaatst het licht op een manier die hen zenuwachtig maakt. Ze zijn gelukkiger en gezonder als ze in een (groot) aquarium worden gehouden.
Ook is er in een kom vaak te weinig wateroppervlakte, waardoor er te weinig zuurstof wordt opgenomen door het water. En als laatste punt: kijk zelf maar eens door een rond glas....je wordt er helemaal duizelig van. Vissen schijnen hier ook duizelig van te worden. (www.radar.nl)

Dus het antwoord is nee. Echter in een bak met rechte wanden (vierkant, 6 hoekig, etc) kan je prima dwerg kogelvissen houden. En de planten en ander decoratiemateriaal is een prima idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat me ook niet om een ronde kom, dat is zielig had ik al gelezen, als het maar een bak is zonder pomp, lampen, filter etc. Rechte wanden is zeker ook een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan deze site te lezen.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/5367-tetraodon-travancoricus-dwergkogelvis.html Een bak zonder filter is een optie wanneer je het water genoeg ververst, maar zonder verlichting zullen de planten slecht groeien.
Daarbij heb je écht een verwarmingselement nodig, of je moet standaard de kamertemperatuur op zo'n 24 graden hebben ;)
Nee, een vissenkom is sowieso niet geschikt voor vissen. Dwergkogelvisjes hebben een hoge temperatuur nodig (22-26 graden), dus je moet een aquarium hebben met verwarming. Ook stellen dwergkogelvisjes speciale eisen aan hun eten. Ze moeten schaaldieren eten, zoals slakjes en garnalen. Anders krijgen ze problemen met hun tandjes en gaan ze dood.
bamibal
12 jaar geleden
Ten eerste is een vissenkom nooit goed voor vissen.

Voor kogelvisjes al helemaal niet, ze kun je het beste houden in een aquarium gespecialiseerd op deze dieren.
Het zijn erg kwetsbare dieren die snel zullen sterven bij verkeerd voedsel of verkeerd water.

Hoewel ze er schattig uitzien met dat kleine ronde lijfje en die grote uitpuilende oogjes zijn ze dit zeker niet.
Het zijn echte rovers die erg kieskeurig zijn als het gaat om eten.

Ik raas je dan ook ten strengste af deze dieren te nemen als je al zo'n vraag stelt.
Ik heb ze zelf wel gehad een aantal jaar gelden, en na een lange periode is het mij ook gelukt er mee te kweken. Helaas voor de visjes heb ik daarvoor ook fouten gemaakt en had ik aan het einde nog maar 2 van de 8 visjes over, hiermee heb ik jonge visjes gekregen, die nooit volwassen zijn geworden helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze visjes horen in een verwarmde bak met pomp en alles erop en eraan.Dus kom doe maar niet wat mensen ook zeggen.en daarbij moeilijk visje.