Worden vissen gek van ronde aquariums?

Ik heb wel eens gehoord dat je vissen niet in ronde aquariums moet stoppen, want dan zouden ze rondjes blijven zwemmen en worden ze gek. Is dit waar? En waarom wel/niet?

Toegevoegd na 52 minuten:
Voor de gene die nog willen antwoorden of hu of hun antwoord willen aanpassen. Motiveer en onderbouw je antwoord zo dat ik zeker weet dat wat jij antwoord het juiste antwoord is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag zelfs deze vraag niet stellen omdat er rond in staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat dat hij verwijderd is, maar hij is niet verwijderd??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow ik heb me vergist laat maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat heb jij met rond en vierkant dan? veel van jouw vragen gaan over vierkant en rond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hebben we te maken met een vormofiel. :P

Antwoorden (10)

Goudvissen houden in een ouderwetse ronde kom is niet goed voor ze. Ze hebben dan niet genoeg ruimte om te zwemmen en niet genoeg zuurstof om te ademen. Het ronde glas weerkaatst het licht op een manier die hen zenuwachtig maakt.Ze zijn gelukkiger en gezonder als ze in een groot aquarium worden gehouden. Een goudvis waar goed voor gezorgd wordt, kan verbazend lang leven: misschien wel twintig jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een ouderwetse ronde kom zijn vissen wel degelijk gelukkig en blij, ik heb een goudvis gehad die 27 jaar in een RONDE kom heeft geleefd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de mijne 14,5 jaar in een ronde kom, best wel gelukkig dacht ik. Ik kon het hem niet vragen helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zouden ook vrij oud kunnen worden in een isoleercel, maar zouden we dan gelukkig zijn?
vissen hebben het slechtste geheugen die er is
na ongeveer 30 seconden is de omgeving weer nieuw voor hun ook al is het een ronde aquarium, met vissen is het vooral goudvissen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben jullie een bron voor de lengte van geheugen van de vis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit bleek inderdaad uit onderzoeken, goudvissen zouden een geheugen van ongeveer 2 seconden hebben.
Recentere onderzoeken hebben echter aangetoond dat dit niet waar is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nope, iedereen denkt dit maar het is niet waar. Vissen en dus ook goudvissen hebben een geheugen van ruim 3 maanden.
Dat schijn inderdaad onderzocht te zijn.

Het heeft te maken met territorium en het gevoel dat er grenzen zijn. Bij een ronde kom is er geen einde, een hoek of grens. Vissen hebben dit net als ieder dier nodig om zich prettig te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat dieren gek worden van kleine kooien en raar gedrag gaan vertonen. Ook weet ik dat een vissenkom zonder zuurstofpomp te weinig zuurstof in het water houdt, waardoor de vis eerder zal sterven. Ik heb gehoord dat dat jaren kan schelen.
Een vis in een vissenkom ziet de buitenwereld ERG groot. Stel je voor dat jij in een kom zit en allerlei grote objecten op je af iet komen. Dit is heb ik dan van een documentaire.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ze worden gek.

En voor alle mensen die denken dat goudvissen maar een geheugen van 3 seconden heeft hebben het helemaal mis. Er zijn namelijk onderzoeken geweest lees maar.
http://nootropics.com/intelligence/smartfish.html

En bij de MythBusters hebben ze het ook getest.
Een goudvis heeft een geheugen van 3 seconden. Die stelling wordt aan een praktijktoets onderworpen. Een goudvis wordt getraind om kleurpatronen te herkennen. Goede herkenning helpt het dier door een doolhof in zijn aquarium te zwemmen (een goede demonstratie van ethologie in de praktijk). De MythBusters laten zien dat de goudvis een maand later nog een goede herinnering heeft aan de training – het beestje zwemt moeiteloos door de doolhof. 'Myth busted' is de conclusie.
http://www.skepsis.nl/mythbusters.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet is het inderdaad niet goed om goudvissen in een (kleine) ronde kom te houden. De reden hiervoor is echter vooral, dat het beter is om vissen in een zo natuurlijk mogelijke omgeving te houden. In een aquarium met redelijke afmeting hebben de dieren niet alleen meer ruimte, maar ook de juiste omgeving (planten, grind op de bodem, andere vissen als bodemvissen en algeneters, plekken waar de vissen zich kunnen verschuilen, etc.)

Overigens wil ik ook nog wel ingaan op het idee dat vissen geen of een heel kort geheugen hebben. Mijns inziens is dit een fabel. Ten eerste (zoals ik ook al in de reacties heb gezien) is er voor zover ik weet nooit onderzoek naar gedaan. Ten tweede weet iedereen die vissen houdt dat zij van te voren weten wanneer je ze gaat voeren, waarschijnlijk door een of andere beweging die gemaakt wordt. Hoewel dit instinct is en niet hetzelfde is als intelligentie, betekent het tegelijk dat er toch wel sprake is van een soort geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals andere beantwoorders al melden, is een vis z'n grenzen kwijt, als 'ie in een rond aquarium zit.

Ik wil bij deze toch ook nog even wat iets melden met betrekking tot een goudvis in een (ronde) kom:
Goudvissen in hun normale natuurlijke omstandigheden worden ongeveer 22 jaar oud.
Helaas doen wij in Nederland uit dierenliefde aan dierenmishandeling:
De meeste goudvissen zitten in Nederland in een kom.
Een gruwelijker leven voor een vis is er niet.
Een goudvis in een kom wordt gemiddeld een jaar. Kun je nagaan wat een rotleven zo’n visje heeft in zo’n kom.

Een goudvis heeft per 3 cm lichaamslengte minstens 4 liter water nodig, dat goed gefilterd wordt, niet troebel is en niet in de zon staat. (een goudvis is een koudwatervis!)

Als ik ergens een ronde kom zie staan met zo'n goudvisje erin, draait m'n hart om in m'n lijf. Ik vind het zo zielig!
Schijnbaar ben ik een van de weinigen, de meeste mensen hebben geen idee dat ze zich met dierenmishandeling bezighouden, laat staan dat er enig besef is van het dierenleed dat ze veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik word er ook moe van, soms zie je hele pagina's met bij elk antwoord meerdere minnen alsof er nooit iemand een correct antwoord geeft - zouden ze wat aan moeten doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik er ook over skusme, +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me er compleet bij aan. +
Zo'n vis moet de ruimte hebben om lekker te kunnen zwemmen en niet als een sierobject worden gehouden.
Toen ik 8 jaar oud was kocht ik een zak kleine goudvisjes om in een enorme vijver te deponeren.
Vandaag zwemmen ze daar nog steeds rond, hebben achter-achter-achter-achter kleinkinderen, en hebben een lengte van 30 centimeter of langer!
Ze eten zelfs uit mijn hand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie wel voor de mooie reacties. November, wat een mooi verhaal! Alle mensen met een vis in een kom zouden eens verplicht bij jou in de vijver moeten komen kijken: Dan kunnen ze eens zien wat ECHTE dierenliefde is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Skusme. :)
Ze hebben zich ook gekruist met karpers, hier zijn hele bijzondere vissen uit voortgekomen, goud-zwart gevlekt...
Het leuke is dat ze compleet niet mensenschuw zijn, je kan ze zelfs aaien en dat vinden ze nog leuk ook!
Hoezo, "vissen hebben geen bewustzijn/gevoel"?
Vissen hebben geen kort geheugen (zie bron). Ik denk best dat een rond aquarium saai is, maar ik denk niet dat een vierkant aquarium veel verschillend is...

Toegevoegd na 24 minuten:
Nog meer bronnen dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hele toestand is gebaseerd op het feit dat de vis in een ronde kom zich niet kan verschuilen.
of ze gelukkiger zijn in een vierkante bak laat ik in het midden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, het gebrek aan een schuilmogelijkheid maakt dat ze stress kunnen krijgen. Een (kunst) plant, sukje kienhout of wat stenen geven de vis meer rust.
Geldt ook voor een vierkante bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, in een vierkante bak kun je een schuilplek creëren
voor de vis .
in een ronde kom word dat toch wel wat lastiger.
ik meen ook gelezen te hebben dat ze vergroeien.