Wat is het verschil tussen een sint bernard een een sennen berner?

Ik kan die twee rassen nooit uit elkaar houden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Ze zijn wel aan elkaar verwant maar de BERNER SENNEN heeft veel zwart en de Sint Bernhard veel wit.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Berner sennenhond is een grote, krachtig gebouwde berghond van Zwitserse afkomst. De hond heeft een schofthoogte van 64-70 cm (reu) of 58-66 cm (teef) en is overwegend zwart met bruinwitte aftekeningen op kop, borst en poten. De vacht is lang en golvend. De naam van het ras verwijst naar kanton Bern waar deze hond gefokt werd. 'Sennen' betekent zoveel als 'boeren in de Alpen'.

Een sint Bernhard is groter en logger dan de Berner Sennen. Lees ook de pagina's op wiki:

Toegevoegd na 3 minuten:
De huidige Sint-Bernard is waarschijnlijk ook met de mastiff gekruist en veel te zwaar om nog als reddingshond te kunnen werken. De schoftmaat is 70-90 cm voor reuen, tegen 65-80 cm voor teven, maar ook grotere honden worden door de standaard toegelaten. Het gewicht kan wel 100 kg zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn familie van elkaar. De sint bernard is een stukje groter dan de sennen berner en werd als reddingshond gebruikt, terwijl de sennen berner als werkhond werd gebruikt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Bernard
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berner_sennenhond
11 jaar geleden
De Berner senne hond is overwegend donker van kleur, de sintbernard overwegend licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kleurverschillen in de vacht zijn toch erg groot!

Een Sint Bernard is vooral roodbruin en wit (met daarbij soms wat zwart), een Berner Sennen is vooral zwart (met daarbij bruin (met name de poten) en wit (met name de borst)).