Waarom klappertandt mijn chinchilla?

Mijn chinchilla van 10 jaar oud klappertand de laatste tijd vaak en soms heeft hij daarna wat stuiptrekkingen. Wat lijkt alsof hij last van zijn maag of darmen heeft.

Vervolgens verstijft hij en maakt hij een bolletje van zichzelf.
De stuiptrekkingen en t maken van een bolletje gebeurde maar 1 of 2 keer.

Er zijn geen andere chinchilla's in zijn hok dus het is geen klappertanden voor zijn rivalen.

Dit gebeurde net toen hij een stukje gesuikerde ananas ofzo op had. (uit de chinchillawinkel)

Heeft iemand hier wat verstand van?
Verder is hij gezond en zo actief als een chin van 1 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Misschien heeft het beestje het wel koud?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een Jack Russel die hetzelfde deed. Ook ik heb nooit kunnen ontdekken waarom hij dit deed. Hij is wel heel oud geworden met deze verschijnselen. Ik kan mij niet herinneren of hij dit deed na het eten van bepaalde voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je hierin zoeken?

Wist u dat:
Chinchilla’s nooit alleen gehouden mogen worden? (voor langere tijd)
Chinchilla’s heel slecht tegen suiker, vet en teveel eiwit kunnen?

Uiteraard moet men goed kijken naar het suikergehalte van de snoepjes in dierenspeciaalzaken. Ja kan ook een stukje gedroogd brood geven als snoepje, vinden ze altijd heerlijk

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie net ook bij een online dierenwinkel in de categorie chinchilla's, knaagdierenfruitmix staan, en dit is toch ook echt niet aan te raden als aanvulling op het voer zoals daar staat aangegeven.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, niet alles wat je bij de dierenwinkel kunt kopen is ook goed voor het bewuste dier. Ik geef mijn cavia's ook niet van dat gesuikerde snoepgoed, terwijl het volgens de verpakking best zou moeten kunnen.
sterredag
13 jaar geleden
De enige optie is om dan tijd genoeg te hebben om het beestje veel aandacht te geven geloof ik, maar in principe is het niet echt slim. wat betreft de vitamine c, dat is echt onzin, chins voer je pallets en de rest dat doe je omdat je het zelf leuk vind om het te doen, maar is voor de chin absoluut onnodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege de vitamine C? Waren ze misschien in de war met cavia's? Die ik trouwens ook geen snoep geef. Die vitamine C krijgen ze op gezondere manieren.
sterredag
13 jaar geleden
Ik bedoel dat de extra vitamine C gewoonweg niet nodig is. Dus dat het goed is, vanwege de vitamine C, dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar dat is het verschil tussen chins en cavia's. Cavia's hebben naast de brokken (ook als je het goede spul geeft) wél nog andere bronnen van vitamine C nodig. Maar natuurlijk niet via snoep.
sterredag
13 jaar geleden
oeps sorry, je antwoord verkeerd gelezen :)
Hij doet precies hetzelfde als iedereen die het koud heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat hij inderdaad gewoon buikpijn heeft.

Ik heb zelf cavia's, en terwijl dat heel andere beesten zijn, hebben ze wel iets gemeen met chinchilla's: ze gaan klappertanden als ze erg boos zijn op een rivaal. Het is een signaal waar ze groot ongenoegen mee uiten. Maar ze doen het ook als ze zich helemaal niet goed voelen. Bijvoorbeeld als ze bij de dierenarts een prik moeten krijgen, maar laatst deed één het ook toen hij in de zon zat en het daardoor te warm kreeg. Geen rivaal in zicht.

Ik zou in ieder geval stoppen met het geven van gesuikerd snoepgoed. Verder weet ik te weinig van chins om te weten of dit iets is dat je kunt aankijken. Even bellen met de dierenarts lijkt me niet overbodig, het ergste wat er kan gebeuren is dat je wordt gerustgesteld.

Was het een cavia, dan zat ik al lang bij de dierenarts, maar die hebben ook wel een héél gevoelig maag-darmstelsel. Ik heb er een paar weken terug een, nog geen twee jaar oud, verloren aan darmproblemen. Binnen anderhalve dag was het gebeurd.