Hoeveel energie kost GV ?

Ik heb eens gehoord dat alleen de spam die wereldwijd rondgestuurd wordt zoveel energie kost, dat je daarvan met een auto 4000 keer de wereld zou kunnen rondrijden per jaar.
Hoeveel energie kost het versturen van bijvoorbeeld 1000 e-mails ?
Hoeveel energie kost GV dus ?
Door GV staan er heel veel computers langer aan dan normaal, wordt veel mail verstuurd en opgeslagen.
Wat kost dat aan energie ?
Wie kan daar iets zinnigs over zeggen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De moderators weten vast hoeveel gebruikers er wekelijks gemiddeld online zijn en hoeveel servers er staan waar GV op draait en wat ze verbruiken.

Laten we de grote wereldwijde servers voor het gemak even buiten beschouwing laten, anders wordt het erg complex en zou je zelfs de lampen in je kamer mee kunnen tellen als je later naar bed gaat voor GV, dit lijkt me wat ver gaan voor een simpel onderzoek.

Dan zou je een onderzoekje kunnen doen onder de GV-gebruikers hoe lang ze per week extra achter hun pc, laptop of smartphone (ook vragen) zitten om op GV te surfen.

Zoek de gemiddelde verbruiken van de verschillende computers op, bijvoorbeeld:
60% vaste pc's (250 Watt)
30% laptops (50 Watt)
10% smartphones (5 Watt).

Even rekenen (dat gaat wel lukken toch?) en voila, je hebt een leuke schatting.

Interessante vraag! Zal mijn aandeel vast geven ;-).
Ik heb een laptop, verbruik 40 Watt, die ongeveer 7 uur per week extra aan staat voor GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de energie bedoelt,die de deelnemers,moderatoren,beheer er in steken in het respectievelijk bedenken van vragen, het beantwoorden er van en de reacties er op, de moderatoren die al die vragen en antwoorden moeten beoordelen en verplaatsen of verwijderen en het beheer dat steeds maar weer (on) zinnige vragen moet beantwoorden? Dan kan ik je zeggendat er heel veel energie in gestoken wordt, zoveel dat het niet in watts is uit te drukken.
Daarbij valt het elektriciteitsverbruik geheel en al in het niet.