Weet iemand wat je kunt doen tegen een slome computer.

Nou ja... het opstarten duurt al 15 minuten en voor het afsluiten alweer een kwartier. Ik gebruik programma's als CCleaner, Smart Defrag, enz. En mijn specificaties zijn:

Processor: AMD® Athlon™ 64 x2 Dual-Core processor TK-55 (1.8GHz, 2 x 256 KB L2 cache)

Videokaart: nVidia® Geforce® 7000M TurboCache™ (384MB) (Op 10 augustus de driver geupdate)

RAM: 3GB DDR2

Hardeschijf: 120 GB HDD (Waarvan 35GB gebruikt)

Besturingssysteem: Windows Vista (Service Pack 2)
Ik heb hier geen CD'rom van dus kan ik hem moeilijk opnieuw installeren... Geen cd'rom erbij gekregen.

Bijvoorbaard dank.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een merk-computer hebt (Dell of zo) staat er meestal een herstelpartitie op de harddisk.
Door de juiste toetscombinatie bij het opstarten kun je dan je systeem herstellen.
Let wel op: _alles_ wordt dan gewist. Al je documenten, geinstalleerde software enzovoorts. Het ding is dan weer fabrieksnieuw.
Tip voor je volgende aanschaf: sta erop dat je installatie schijven geleverd krijgt - je hebt er voor betaald en dus heb je er recht op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Die herstelpartitie is meestal een verborgen partitie. Die zie je dus niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
@AdrieK, je hebt *niet* betaald voor je Windows. Er zijn twee versies van Windows: OEM en "echt". OEM betekent dat de leverancier Windows installeert, maar dat je de installatieschijven *niet* meegeleverd krijgt. "echt" betekent dat je de installatieschijven koopt. Dat is duurder dan OEM. Of de leverancier in zo'n geval Windows wel of niet voor jou installeert, is een afspraak tussen jou en de leverancier - het kan allebei (hij doet het, of jij doet het).
capthavoc
13 jaar geleden
zie je ook een backup proggie van acer staan daarme zou je in principe een backup set van je besturingsysteem em eventueel prgiie als norton etc kunnen maken een soort fabrieks recovery set ?

Andere antwoorden (9)

Binnen windows is langduirg geinstalleerd zijn helaas een reden om langzaam te worden. Er zijn programma's zoals speedupmypc welke iets helpen. Opnieuw installerenis het enige wat echt werkt.

Je computer heeft waarschijnlijk een 'reset modus' waardoor je de computer opnieuw kan laten installeren, van een verborgen deel vd schijf. Dit kost je wel al je data als je deze niet eerst backupped.

Het KAn zijn dat je virus scanner aan staat met 'scan on acces'. Dan wordt elk bestand gescanned voor gebruik. Dit kan opstarten ed zeer verlengeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang de windows er al op staat, maar zo te lezen, is hij toe aan een nieuwe install. Je geeft aan geen CD rom te hebben van windows. Zonder de software kan je niet veel.

Wat je wel kan proberen is om in de boot manager te kijken welke programma's er worden opgestart (start->run->msconfig -> startup). Hier zit waarschijnlijk een verwijzing in die te lang duurt.

Alternatief is eens om linux uit te proberen. Kan je gratis downloaden en zo mee opstarten. Je hoeft het zelf niet te installeren, om het uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 jaar is niet altijd te lang, en van systeem wisselen zou ik niet doen, je kunt beter gewoon backup maken en windows 7 er op zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 jaar vind ik echt niet lang hoor!
Mijn pc is echt wel 5 jaar oud,
Nog nooit opnieuw geinstaleerd, speel er games op, kijk er films op en hij is nog gewoon snel
Alleen nu heb ik een klein probleempje
advanced systemcare, gewoon zoveelmogelijk uitvoeren. hier zit ook een programma op waarmee je automatisch opstartende programma's kunt blokkeren. let wel op dat je geen windows en andere belangrijke dingen uit zet, ik zet vaak alles behalve mijn windows programma's, virusbeveiliging, beeldscherm- en videokaart uit. ook zet ik programma's van acer niet uit, maar dat komt omdat mijn computer van acer is. als dit niet werkt ben ik bang dat je toch een computer reboot moet doen, oftewel de hele schijf soort van opnieuw formatteren. hiervoor heb je wel een cd nodig maar die kun je kopen. misschien wat duur, maar misschien wel nodig. dus ik zou zeggen advanced systemcare, daarna de schijfdefragmentatie van windows, een scan op virussen en dergelijke(wel met een goede virusscaner, dus niet zo'n windows onderhoud ding of systemcare) en als dat niet werkt nog een smartdefrag. en anders ben ik bang dat je toch moet rebooten/opnieuw formatteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan tegenwoordig niet zonder een legale windows versie
is mijn mening
het beste advies is koop een legale versie

Je zou kunnen overwegen een upgrade pakket van windows 7 te kopen.
Dan heb je in elk geval weer een installatie dvd ook voor latere gevallen van herinstallatie. je hoeft daarvoor dus niet eerst een vista cd te hebben (Let wel er moet een geldig windows versie opstaan de eerst keer !)

Paar dingen waar je op moet letten

Is je huidige vista nu een legale versie ?
heb je dus een sticker met serie nummer ??
kan je gewoon updaten zonder probleem ?
ook zonder cd is hij dan gewoon legaal.

Als je die sticker hebt, hoe kan het dan dat je geen cd van vista hebt of is er inderdaad sprake van een recovery partitie op de harde schijf zelf ?
kan je daar via en speciaal programma geen backup van branden ??
Heb je geen sticker dan is je versie ook niet legaal
is het niet raadzaam een upgrade te proberen.

Als je echt helemaal niet kan herinstalleren
kan je wel blijven prutsen maar op een gegeven moment
loopt door alle scan de zaak toch uiteindelijk zodanig vast dat het bijna ondoenlijk is maar door te blijven prutsen

mijn advies blijft toch zorg dat je een legale versie in handen krijgt.

je pc is erg goed, zonde om hem dan zo kreupel door het leven te laten gaan.
als computer nerd zou ik dit beest figuurlijk afschieten ;)
met pijn in het hart
capthavoc
13 jaar geleden
ik raad auslogic's boostspeed aan.
dat programma helpt echt, zeker als je alle hulptools gebruikt die erbij zitten.
helaas is het niet echt goedkope software, maar het is het wel waard

Toegevoegd na 4 minuten:
probeer anders dit eens :
START, en dan typen cmd, ENTER -> krijg je command line, typ msconfig, ENTER -> dan kom je bij systeemconfiguratie,
naar het tabblad opstarten, dan krijg je een lijst met allerlei programmatjes die jouw computer start tijdens het opstarten, dit kost een hoop laadtijd. ik denk dat er wel wat dingen tussen staan die er niet thuishoren of die niet noodzakelijk opgestart hoeven te worden (msn, daemon tools, enz)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eens spybot eroverheen gooien.
Is gratis en zo te lezen gebruik je geen virus scanner.
En je hebt geen firewall proggie.
Dus je hebt kans je pc vol virussen zit.
In iedergeval vermoed ik dat je die niet gebruikt er staat wel enz bij jou.

Toegevoegd na 43 seconden:
En wat oxgen als toevoeging heeft gemeld is een goede optie het scheelt een hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het simpelst is Windows opnieuw installeren. Zoals anderen al aangaven zou dit doormiddel van een verborgen partitie kunnen. Op een Acer bijvoorbeeld start je deze door bij het opstarten van je pc op Alt-F10 te drukken.

Nog een (legale) optie zou kunnen zijn een Windows-cd van iemand anders lenen. Je moet dan zelf wel de registratiecode hebben, die staat vaak op een sticker aan de zij- of achterkant van je pc, of soms ook op een handleiding die bij de pc is geleverd. De geleende cd moet dan wel dezelfde Windows-versie zijn als die je had, anders zal hij je code niet slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je veel foto's of andere data erop staan? Misschien dit allemaal op een externe schijf zetten.
13 jaar geleden
Ik heb zelf een Dell laptop en had een soortgelijk probleem. Heb toen gebeld met de klantenservice van Dell. Zij hebben me stapsgewijs geholpen om de computer opnieuw te installeren (ik heb nooit een cd met ee software gekregen). Zou proberen om contact op te nemen met de klantenservice van het desbetreffende merk..

Succes!