Hoe komt het dat mijn computer gewoon spontaan uitgaat?

Als ik een uurtje aan de computer bezig ben, gaat hij ineens uit.betekend ook , dat ik telkens alles opnieuw moet inloggen,en wachtwoorden moet invullen, dat is nou niet zo erg, maar als je met een spelletje bezig ben en je zit in level 10, bv. kan je weer opnieuw beginnen.dacht eerst aan warm worden, maar als je kantoorwerk heb, kan je hem toch niet ieder uur even afzetten?Ik maak hem regelmatig schoon van stof, dus dat is het ook niet. wat dan wel?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb de ventilators opnieuw schoongemaakt( nee, ik heb geen laptop) hij krijgt voldoende lucht, staat op mijn bureau, Vrij.heb de zijkant er nog even afgelaten, en nu heb ik er tot op heden geen last van gehad. voor alle reacties , bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt toch echt het meeste op warmworden.

Controleer eerst of alle ventilatie-openingen goed kunnen luchten. Dus is het een laptop, dan niet de computer zodanig op je schoot of op de bank zetten dat de ventilatiegaten worden afgesloten. Is het een desktop, dan niet in een kast zetten waar de lucht niet wegkan, en geen gordijnen naast/achter de computer die de beluchting belemmeren.

Vervolgens kun je kijken of je ventilator nog wel draait. Veel computers hebben er meerdere, en die moeten allemaal draaien. Is een ventilator kapot, of is een draadje losgeraakt, dan koelt de ventilator niet meer, en raakt de processor oververhit. De computer zal dan automatisch uitschakelen.

Kijk ook eens in je BIOS. Mijn ventilator staat ingesteld op automatische regeling - dat houdt in dat hij vanzelf harder gaat draaien als de computer warmer wordt, en minder hard als de computer koel genoeg is. Probeer eens je BIOS zo in te stellen, dat je ventilator altijd maximaal koelt. Dat maakt dan weliswaar meer herrie, maar het is een goede manier om te kijken a) of je ventilator nog werkt, en b) of oververhitting inderdaad het probleem is.

Als je je ventilator op maximum hebt gezet en je computer springt nog steeds automatisch uit, kijk dan eens of je een virus hebt, en controleer alle apparaten die je via USB aan je computer hebt gekoppeld. Een kortsluiting in zo'n apparaat kan er ook voor zorgen dat je computer zichzelf voor de veiligheid uitschakelt.

Toegevoegd na 9 uur:
N.a.v. je toevoeging, dat hij het met open kast weer doet:

Kijk eens naar hoe de kabels lopen. Vooral de brede platte kabels willen nog wel eens in de weg zitten, zodat de luchtstroom van de ventilatoren niet overal bij kan komen. Of ze zitten precies over een paar metalen koelvinnen heen, zodat zich daar warmte ophoopt.

Als dat zo is, probeer dan die brede platte kabels ergens anders heen te manoeuvreren. Met een ongestoorde luchtstroom en onbedekte koelvinnen is de koeling misschien wel voldoende.

Eventueel kun je de binnenkant ombouwen: harde schijf ergens anders vastmaken, videokaart ergens anders inpluggen - maar dat is voor gevorderden.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kunnen we niet zien op afstand.
Er kunnen vijf zaken aan de hand zijn:

1. Toch iets dat te warm wordt
2. Een probleem met een onderdeel (voeding of zo)
3. Een virus
4. Iets met je operating system (Windows)
5. Een ander hardwarematig probleem.

Lastig om te vinden, hoor!
escape
13 jaar geleden
Het lijkt erop alsof hij te warm wordt. Maak je PC eens op en verwijder de hele laag stof die er misschien inzit. Zorg dat de ventilatoren draaien.
Ook die van je voeding.

Anders maar naar de reparatie brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet niet dat als je een videokaart heb met ventilator hebt dat ook die te warm kan worden en daar zit meestal ook een thermische beveliging ingebouwd
daardoor valt meestal ook de hele pc uit
als ik het toch zo aanhoor dat moet het bijna wel een warmte probleem zij
wellicht zit er in bios een beveiliging die wat te strak staat ?

Maar kijk ook je voeding eens na kijk eens of je voldoende power hebt. voor alle hardeware.
capthavoc