Hoe leer ik sneller typen?

Ik typ nog altijd slechts met 2 vingers en wil sneller leren typen ivm mijn werk. Nu heb ik een online cursus blind typen een tijd geprobeerd: vreselijk! Ik word helemaal kriegel ervan, wat een gepriegel en ik lijk het maar niet onder de knie te krijgen. Ligt het aan mijn leeftijd, bijna 50? Van mij hoeven die 10 vingers niet maar wil gewoon sneller typen. Iemand Tips?

een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Al eens geprobeerd je tekst te dicteren? Zowel op de PC als op de mobiel zijn inmiddels meerdere apps beschikbaar die jouw gesproken tekst "typen". Niet foutloos, dus je zult moeten redigeren, maar dat zou best wel eens sneller kunnen gaan dan met twee vingers typen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Lijkt me dat het met tien vingers toch sneller gaat, als je het onder de knie hebt. Bij blind typen hoef je niet naar letters te zoeken. Vergt wel een hoop oefening en heel saai ff, jj, fj fj enz en elke dag oefenen. Toen ik ooit begon, deed ik dat met hulp van een boek en op een electronische typemachine.
Pieterke
een jaar geleden
Met deze spelletjes op Seniorweb leer je je typsnelheid te verhogen https://www.seniorweb.nl/tip/spel-om-sneller-te-leren-typen Tijdens de typles vroeger heb ik geleerd ritmisch te typen op muziek. Als je in een regelmatig ritme leert typen gaat je snelheid ook eerder omhoog.
Inekez1
een jaar geleden
Wat vind je gepriegel? Je vingers te dicht op elkaar? Neem een groter toetsenbord!
Ik kan razendsnel blind typen met 10 vingers, maar alleen op een normaal toetsenbord. Zo'n mini-toetsenbord van een laptop is waardeloos als je blind wil leren typen. Ook bij een laptop kun je gewoon een draadloos los toetsenbord gebruiken.

Antwoorden (2)

@Ineke123, niet alle typcursussen zijn online. Misschien is het voor jou makkelijker om een echte face-to-face-cursus te volgen met een docent in een klaslokaal.

Zo'n cursus zou je bijvoorbeeld kunnen doen bij Scheidegger Opleidingen. Zie https://www.scheidegger.nl/training/trainingen-typevaardigheden-inclusief-examen.html.
een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@Antoni: Wat zou het verschil zijn met een klassikale les? Het toetsenbord en de oefeningen worden er niet anders van. @Ineke123: Wat bedoel je met gepriegel? De vingers dicht bij elkaar?
Om snel te typen, is het blindelings vinden van de juiste toetsen. Ik weet dat er mensen zijn, die met twee vingers heel snel kunnen typen. Omdat ze de toetsen zo goed weten te vinden.
Blind leren typen kost tijd. Om te leren welke toets waar zit. Moet er 'in slijten', zodat het een automatische kan worden.
Antoni
een jaar geleden
@ikhebgeenidee, de docent kan zien wat je mogelijk 'fout' doet bij een klassikale les en je direct(ere) tips geven hoe je het makkelijker kan doen.
Snel leren typen is oefenen en oefenen en oefenen...

Maar dat hoeft niet saai te zijn zodat je er 'kriegel' van wordt.
Maak het leuk !!! :-)

Er zijn (gratis) type-spelletjes genoeg op het internet te vinden.
B.v.: https://www.spelletjesplein.nl/typen/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden