Na welke zin vermeld je de bron?

Ik schrijf een artikel en hiervoor gebruik ik voor de bronvermelding apa-7. Dit heb ik wel onder de knie. Toch vroeg ik mij af als er meerdere zinnen achter elkaar uit dezelfde bron komen, waar moet ik dan de bronvermelding noteren? Hoort deze dan achter de laatste zin te staan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.3K
SentWierda
2 jaar geleden
De bronvermelding moet enerzijds duidelijk zijn.
Anderzijds niet storend (bijv. te uitvoerig middenin in de tekst, i.p.v. onderaan de pagina of aan het eind van het artikel).
Het is soms zoeken en schipperen om het evenwicht te vinden.
tinus1969
2 jaar geleden
Wat bedoel je met ‘meerdere zinnen uit dezelfde bron’? Letterlijk citaat?

Antwoorden (3)

Bronvermelding is meestal het laatste. Je zet het onder een artikel.
jc54
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
1. En wat doe je als het artikel meer dan 1 pagina beslaat?
2. Bovendien: bronvermelding (= auteursnaam) moet bovenin het artikel staan als daar een citaat, spreuk of gezegde van een bekend iemand wordt aangehaald. In rouwadvertenties staat de bronvermelding daarom altijd bovenaan, na citaat./spreuk/gezegde.
(De min is niet van mij. Ik geef bijna nooit een min.)
Wanneer je quotes gebruikt, plaats je de verwijzing naar je bronvermelding na de eindquote.
In uw geval zal die regel dan ook gelden. Om de leesbaarheid te bevorderen wordt de bronvermelding zelf meestal onder aan de pagina, of in een aparte legenda na het artikel geplaatst.
Zeker bij bronnen die in het artikel diverse malen voorkomen is het handig om een bronvermeldingslijst te maken. Zodat de bron maar één keer genoemd hoeft te worden. De nummering van de verwijzingen wordt na een eindquote iedere keer verhoogd. In de bronvermeldingslijst staan alle verwijzingen achter of voor de bronnen, die alfabetisch worden gerangschikt.
Sorry voor mijn wat schokkerige response. Het is lang geleden dat ik me er mee bezig hield en de herinneringen komen in vlagen
Toegevoegd op 22 januari 2022 13:28: tekst
2 jaar geleden
Een bronnotatie doe je wanneer je een claim maakt / resultaat bekend maakt die je niet zelf gedaan / gemaakt hebt. En de bronvermelding doe je aan het einde van het de vermelding.
Doe je binnen 1 alinea meerdere bronvermelding, kan je kiezen dat je per zin / quote een bronvermelding doet of dat je aan het einde van de alinea alle bronverwijzing doet. De 1e optie is meer gebruikelijk.

Als voorbeeld (met verwijzing tussen haakjes ipv superscript):
Een moeilijk onderwerp binnen natuurkunde is mechanica. 46% van de leerlingen ervaart hierbij problemen (Newton et all, 2006). Binnen scheikunde ervaart 52% van de leerlingen problemen met molrekenen (Curie, 2010).
Dit leidt echter niet tot achterstanden alhoewel vele leerlingen hierbij wel hulp zoeken (Newton et al, 2006). Het gemiddelde cijfer binnen wiskunde wordt 1.2 punten opgehoogd, bij natuurkunde 1.5 punt en bij scheikunde slechts 0.4 punt (Curie, 2010, Plank, 2013).
Ik heb meerdere artikelen op deze manier geschreven. In de literatuurlijst heb je dan de volledige bronvermelding.
Thecis