Hoe vaak noteer je de bron in het geval van APA bronnotatie?

Volgens de APA-regels noteer je in je tekst de auteur en het jaartal als volgt: (de Vries, 2021). De volledige bron met daarin bijvoorbeeld het isbn nummer vermeld je in de bibliografie.

Als ik nu een hele lap tekst aan het schrijven ben met daarin heel veel informatie uit een bepaalde bron, is het dan nodig om in de tekst om de zoveel zinnen de auteur te noteren?
Of doe ik dit bijvoorbeeld alleen maar aan het einde?
Ik vind het moeilijk om hier een goede balans in te vinden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Ik doe het altijd op gevoel. Als ik een nieuwe paragraaf begin, zet ik ook opnieuw de bron. Als het 1 lange stuk tekst is, doe ik het niet.
tinus1969
2 jaar geleden
Als je een langer stuk baseert op één bron, zou ik een zin invoegen waarin je dat expliciet aangeeft.

Het beste antwoord

Een bronnotatie doe je wanneer je een claim maakt / resultaat bekend maakt die je niet zelf gedaan / gemaakt hebt. En de bronvermelding doe je aan het einde van het de vermelding.
Doe je binnen 1 alinea meerdere bronvermelding, kan je kiezen dat je per zin / quote een bronvermelding doet of dat je aan het einde van de alinea alle bronverwijzing doet. De 1e optie is meer gebruikelijk.

Als voorbeeld (met verwijzing tussen haakjes ipv superscript):
Een moeilijk onderwerp binnen natuurkunde is mechanica. 46% van de leerlingen ervaart hierbij problemen (Newton et all, 2006). Binnen scheikunde ervaart 52% van de leerlingen problemen met molrekenen (Curie, 2010).
Dit leidt echter niet tot achterstanden alhoewel vele leerlingen hierbij wel hulp zoeken (Newton et al, 2006). Het gemiddelde cijfer binnen wiskunde wordt 1.2 punten opgehoogd, bij natuurkunde 1.5 punt en bij scheikunde slechts 0.4 punt (Curie, 2010, Plank, 2013).
Ik heb meerdere artikelen op deze manier geschreven. In de literatuurlijst heb je dan de volledige bronvermelding.