Waarom krijg ik de laatste tijd zoveel nepmailtjes zonder inhoud van bekende merken?

Ik heb de laatste tijd veel rare mailtjes binnen gekregen. In de afzender vaak een bekend bedrijf of merk als 'ziggo' 'adidas' en 'bmw' . In het onderwerp staat meestal iets als 'gefeliciteerd' of 'jij bent onze winnaar'. Maar de mail heeft verder geen inhoud. Kunnen deze mailtjes ook schadelijk zijn, als je niet op een of andere vage link klikt en de mail meteen verwijderd? Ik kan mij niet herinneren dat ik dit emailadres ergens heb doorgegeven, dus ik vind het een beetje gek.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit is spam en dat betekent dat je er nooit op moet klikken. Op het moment dat je er op klikt, weet de afzender dat jij bestaat en dat je een potentiële prooi bent. Jouw e-mailadres bestaat (= is geld waard), weet de afzender, en dus kan jouw e-mailadres worden verkocht aan vele andere malafide afzenders/verzenders.. Door te klikken op zo'n mail, zet je dus een hele keten aan daaropvolgende e-mails in werking. En sommige e-mails hebben als bedoeling jou bitcoins afhandig te maken - door eerst jouw bestanden in gijzeling te nemen en die pas vrij te geven als je hebt betaald.

Kennispartner van GoeieVraag

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100