Help ruis op de foto?

Ik heb heelwat foto's waar er kleine bolletjes ontstaat op de foto zelf. Ruis denk ik (geen expert daarin). Weet er iemand een goed gratis programma daarvoor. En ook liefst gratis en gebruiksvriendelijk.

sorry dat ik veeleisend ben ;-b

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Zie je die bolletjes vooral op foto's die in relatief donkere situaties zijn gemaakt, en waarbij je hebt geflitst? Dan zijn het orbs. Orbs zijn overbelichte en onscherpe stofjes, die ofwel op de lens zitten, ofwel voor de lens in de lucht zweven. Je kunt in ieder geval proberen om de lens goed (maar wel voorzichtig) schoon te maken. Kun je hier een foto plaatsen? Dan weten we waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan even een foto plaatsen. Het is snel genoeg te zien.

Antwoorden (2)

Paint.net is goed Het heeft veel functies is gratis en ziet er goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de foto gemaakt met veel licht, tegenlicht of een sterke lichtbron in beeld?
Regende het misschien een beetje?

Dit kan dus stofjes zijn, regendruppeltjes of orbs. Zij zijn vooral goed te zien als de zon of lichtbron direct in de lens kan komen. De foto ziet er dan ook extra flets (vlak) uit. Dus erg grijzig. De zon dus voor en boven je.

Zie de afbeelding...

Ruis is over het hele beeld. Krijg je vooral in slechte lichtomgeving, dus s'avonds of binnen als het donkerder is.
Dan krikt je camera de iso (lichtgevoeligheid) en dan wordt de ruis ook extra opgekrikt en dus zichtbaar.

Zie afbeelding...

Toegevoegd na 1 minuut:
Maak je lens eens schoon!!! (als je een SLR hebt, ook de andere kant en eventueel het filter).