Help ruis op de foto?

Ik heb heelwat foto's waar er kleine bolletjes ontstaat op de foto zelf. Ruis denk ik (geen expert daarin). Weet er iemand een goed gratis programma daarvoor. En ook liefst gratis en gebruiksvriendelijk.

sorry dat ik veeleisend ben ;-b

Weet jij het antwoord?

/2500

Paint.net is goed Het heeft veel functies is gratis en ziet er goed uit.

Heb je de foto gemaakt met veel licht, tegenlicht of een sterke lichtbron in beeld? Regende het misschien een beetje? Dit kan dus stofjes zijn, regendruppeltjes of orbs. Zij zijn vooral goed te zien als de zon of lichtbron direct in de lens kan komen. De foto ziet er dan ook extra flets (vlak) uit. Dus erg grijzig. De zon dus voor en boven je. Zie de afbeelding... Ruis is over het hele beeld. Krijg je vooral in slechte lichtomgeving, dus s'avonds of binnen als het donkerder is. Dan krikt je camera de iso (lichtgevoeligheid) en dan wordt de ruis ook extra opgekrikt en dus zichtbaar. Zie afbeelding... Toegevoegd na 1 minuut: Maak je lens eens schoon!!! (als je een SLR hebt, ook de andere kant en eventueel het filter).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100