Waarom kan (groot) vee niet overgeven?

Ik heb gehoord dat paarden niet kunnen overgeven. Ik heb 't mijn paard, of welk paard dan ook, nog nooit zien doen. Maar nu ik erover nadenk heb ik nog nooit een grazer zien overgeven. Zijn deze dieren nooit misselijk? Is dat lichamelijk onmogelijk? Zo ja, wat is daar dan de reden van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

De aansluioting op de slokdarm aan de maag bevat een afsluiter. Deze is om te zorgen dat gassen niet omhoog komen. Dit is vooral bij grote grazers van belang, omdat die van planten leven welke kunnen gaan gisten. De druk die hierbij opbouwt duwt de afsluiter sterker dicht. Bij mensen is dat minder nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

overgeven is in principe niets anders dan herkauwen, en dat kunnen koeien (een grazer) heel goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een keer van gehoord ja, bij paarden wordt dit ook beschermt met een klep.
en het is maar goed ook dat deze klep eventueel maagzuur tegen houd omdat het zo zuur is dat het paard zijn slokdarm en mond verbrand.

met andere dieren, zoals een koe die kan herkauwen met gras uit de pens (1e maag).
maar ja het lijkt mij niet dat als het niet goed zit in de laatste maag dat het er eerst weer 3 gaat passeren.
ook van wegen sterk maagzuur.