Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn provider zien wat ik online doe?

Ik weet dat je internetprovider ziet wat je online doet en zoet welke websites je hebt bezocht
Mijn vraag is kan telecomprovider Vodafone dit ook?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, zoals Vraagbaak1 al uitlegt. Als je dat wilt voorkomen moet je een VPN-verbinding nemen.
Dan kan je provider niet meer zien welke websites je bezoekt en de websites kunnen je IP-nummer niet zien.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Technische gezien, als jij via je telecomprovider het internet op gaat kunnen ze in ieder geval jouw niet versleutelde verkeer lezen. Ook kunnen ze zien naar welk IP adres je gaat (wat voor een deel weg zal weggeven welke websites je bezoekt). Ze mogen hier echter niets mee, tenzij je hier toestemming voor geeft of in het geval er wetgeving is die ze daartoe verplicht. Een voorbeeld van zo'n wetgeving is de sleepwet, daarmee kunnen ze een hele straat afluisteren indien er een (mogelijke) verdachte in jouw straat woont.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding