kan ik twee schijven in elkaar voegen?

op deze computer staat dit: Lokaal station (C) en er staat
Lokaal station (D) maar die staan wel op 1 schijf. Kan ik deze twee bij elkaar doen zodat er meer geheugen opstaat?

Toegevoegd na 15 minuten:
ik heb vergeten te zeggen dat er op de (D) schijf niks staat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat kan met diverse tools, in windows schijfbeheer zou het ook kunnen, maar het gaat wel ten komst van de data op D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees even de gevoegde regel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan gaat het dus niet ten koste van die data, want die is er niet :). zou dus kunnen. er zijn echter wel mogelijkheden dat je c-schijf corrupt raakt en dat je dus windows opnieuw moet installeren. vaak gaat het wel goed, maar het is een risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met easeus kan je schijven samenvoegen zonder dataverlies.
eerst kopieer je data van D naar c totdat C volzit en er ruimte is op D
vervolgens plak je het lege gedeelte van de D aan de C schijf met easeus.
herstart de pc.
voer bovenstaande uit totdat er niks meer op de d schijf zit en je het laatste stukje van de D bij de C aan kan plakken.

Andere antwoorden (3)

Dat kun je doen door alle mappen en bestanden van de D: schijf te verplaatsen naar de C: schijf.
Vervolgens kun je met het programma Disk Management in Windows de D: schijf verwijderen of verkleinen.
LET OP: die laatste handeling moet je alleen uitvoeren al je weet wat je doet, als dit fout gaat, blijf je mogelijk zitten met een PC die niet meer werkt.
Ook is het belangrijk dat er geen verwijzingen meer naar de D: schijf zijn. Als jij bijvoorbeeld een programma op D: hebt geïnstalleerd, zal deze na verplaatsen waarschijnlijk niet meer werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees even de gevoegde regel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan vervalt mijn eerste zin. De waarschuwing na "LET OP" blijft natuurlijk wel van kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mij laatste twee zinnen vervallen ook.
AESEUS heeft hier een hele mooie tool voor, beter nog hij is gratis:

http://www.partition-tool.com/personal.htm

Partities resizen
Partities Samenvoegen
enz.

Het is eigenlijk hetzelfde programma als partition magic van vroeger.

Maak wel eerst een backup van je belangrijke bestanden, want je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, kan gewoon.

Partitie verwijderen via computer management - schijfbeheer. Daarna de C schijf 'resizen' naar volle grootte.

Al willen de meeste mensen liever twee schijven, om zo hun documenten, muziek en al het andere wat apart moet staan, te kunnen scheiden. Je 'wint' er nl geen ruimte me, je maakt het alleen overzichtelijker.