Kan een moderne computer denken als een mens?

Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd. Nadenken, overwegen, zich te binnen roepen zijn aan denken verwante begrippen. Hierbij hoort ook associëren, redeneren, concluderen en nieuwe ideeën opperen. Dit gaat dus toch verder dan kunstmatige intelligentie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Nee, ja. Op de hoofdvraag is het antwoord : nee. Op de vraag aan het einde van de beschrijving is het antwoord : ja.
Een computer kan niet zelfstandig denken, maar moet eerst geprogrammeerd worden. Het is altijd een afwegen tussen ja en nee, ofwel tussen 1 en 0
Wel is het zo dat de moderne computers steeds mee en sneller afwegingen kunnen maken, maar dat is een kwestie van chips.
jc54
4 jaar geleden
NEE.
Elke computer is een dom ding dat berekeningen en programma's uitvoert,
wat door de mens bedacht en geprogrammeerd is.
Als een computer een fout maakt,
dan komt dat door de mens en niet door de computer.

En kunstmatige intelligentie is niks anders dan veel kennis en ervaring opdoen door het programma ( Wat een hoop data en opslag vereist. )

Een computer zal pas echt kunnen denken als er een bewustzijn in ontstaat.
( En angst zal hebben dat iemand de computer uit kan zetten. )

Maar zoiets verwacht ik eerder van quantum computers
( Want onze computers kunnen alleen maar 1 of 0 dus aan of uit )
4 jaar geleden
'Vroeger' (maar nog niet zo heel lang geleden) waren computes niet meer dan hele snelle rekenaars. Echter HOE ze een sommetje moesten berekenen, dat moest ze tot in detail worden voorgeschreven.

Onze hersenen werken anders. Die krijgen ook een aantal basisvaardigheden voorgeschoteld (school) maar doen daarnaast ervaring op en merken zo wat een goed en een fout antwoord is.
Sterker een antwoord kan niet alleen goed of fout zijn, maar het ene antwoord kan ook beter zijn dan het andere. De manier waarop onze hersencellen met elkaar communiceren noemen we een 'neuraal netwerk'.

Inmiddels zijn we in staat om ook computers, heel in de basis, volgens de principes van zo'n neuraal netwerk te laten werken.
Daarnaas komen we steeds verder in de technieken van kunstmatige intelligentie. Daar leert een computer ook van zijn fouten, maar echt plannen en anticiperen zónder (veel) input, dat gaat nog niet. Al die fouten moeten dus eerst gemaakt worden.

Die techniek staat nog heel erg in de kinderschoenen. Dus jouw vraag 'zoals een mens' is JA, we zijn een aardig eindje op weg. Maar daarbij zijn we nog lang niet OP HET NIVEAU van wat de mens kan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Een computer kan niet denken als een mens...de machine mist altijd nog de onbewuste instincten die de mens wel heeft. Deze biologische factor zal een computer ook nooit krijgen of zich aan kunnen leren. Een computer kan wel heel goed redeneren en kan dan zelfs slimmer dan een mens zijn. Indien je als mens logisch kunt redeneren, ben je intelligent, een computer zal echter altijd kunstmatig intelligent zijn. Hij zal altijd biologische dingen missen als bijv. hormonen, die bij de mens invloed op het denkproces hebben.
Een computer zal dus nooit irrationeel denken, zoals wij mensen wél vaak doen.

Of een computer slimmer dan een mens kan zijn, staat al langer vast. Het feit dat een computer een schaakgrootmeester kan verslaan geeft dit al aan. De programmeur zal heus niet slimmer of beter geweest zijn dan Kasparov, die het in 1997 al aflegde tegen een computer. Door het logisch redeneren is gebleken dat een machine dit beter kan dan een mens.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Schaken is een spel dat met heel veel rekenkracht gewonnen kan worden. Een computer is daar veel sneller en preciezer in dan een mens, dat klopt!
Maar dat een computer op dat ene punt de mens verslaat maakt hem nog niet slimmer dan de mens. Gaan we het b.v. hebben over beeldherkenning (als in: wat zie ik ?) dan verslaat de mens de computer met gemak.
amc
4 jaar geleden
Helemaal gelijk! Hoelang zl het echter duren voordat ze ook ons daarin verslaan?
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/Computer-rukt-op-in-gezichtsherkenning/7088