Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat moet ik kiezen een router of een access point?

ik heb 2 desktops op mijn bureau en wil die verbinden met internet kabel wat pak ik dan het beste een router of een access point?

BonBonvanJohn
6 jaar geleden
Waarom een accesspoint? Accesspoints zijn handig om op grotere afstanden wifi signaal over te brengen.
Vaak is er al een router in huis aanwezig, namelijk waar het internet het huis binnenkomt. vervolgens trek je één kabel richting bureau. dan steek je die kabel in een netwerk switch en vanuit de switch gaan weer 2 kabeltjes richting computers. Dit is wat je het beste kunt doen als je de computers met een kabel wil verbinden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Als je al een hoofd router hebt kan je beter een accesspoint nemen. Je kan het best een bedraad accespoint nemen deze zijn stabieler, vooral voor gamen is dit belangrijk. Als je al een router hebt kan je het ook gewoon een kabel trekken, dat is het goedkoopst.
Succes!
*Als je al een router hebt kan je beter een kabel trekken. Als dit niet mogelijk is verbind je desktops met WiFi.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 02 februari 2020 19:44: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een router als je die nog niet hebt. (maar ik neem aan dat je die wel hebt)
Een switch als je al een router hebt (en jenkel bedraad wil).

Een access point is voor draadloos internet. Een router (mag ik aannemen) heb je al gekregen van je provider, hij zit ingebouwd in je modem.
Ja kan in principe de twee desktops direct in je router steken, maar als er al 1 netwerkkabel naar de jouw kamer is getrokken kan je een switch nemen, die verbinden met die kabel en dan de twee desktops daarop aansluiten.
Switch:
https://tweakers.net/pricewatch/468609/tp-link-tl-sg1005d-5-port-gigabit-desktop-switch-v60.html

Als je in je kamer ook draadloos wil zou je een access point kunnen nemen met netwerk verbinding, of een router die je dan als zodanig laat werken (AP-modus).
AP met ethernetpoorten:
https://tweakers.net/pricewatch/1159941/mikrotik-hap-ac2/specificaties/

Een switch is waarschijnlijk de meest economische oplossing ALS je niet na een paar weken bedenkt dat je toch ook wel draadloos had willen laten lopen over dat kastje...
===
Onderstaande plaatje is dus de snelste, en goedkoopste oplossing met GEEN extra draadloos signaal in jouw kamer.
Je moet dan dus vaak wel een gat door een muur of plafond maken OF een loze leiding hebben, OF al een werkende ethernetverbinding hebben op die locatie.
In de praktijk is dat vaak het probleem. Men wil geen gat boren of heeft geen loze leiding.
In dat geval is er ook nog de mogelijkheid tot een powerline adapter, waarmee je het netwerk over het stroomnetwerk stuurt, met vaak mindere snelheid dan ethernetbedrading.
=== Plaatje verandert, bovenstaande gaat over linkse situatie)===
=
Rechts laat zien dat een access point met ethernetpoorten, (of een router in AP stand) een betere draadloze verbinding geeft voor je smartphone of laptop in jouw kamer. Die hoeft nu niet meer door een betonmem muur of plafond.
(aangenomen dat jouw modem/router van je internetprovider zich niet bevindt in dezelfde kamer als de PC's, maar dan is een oplossing zo simpel dat een vraag haast niet nodig is, lijkt me).
(Lees meer...)
Toegevoegd op 04 februari 2020 14:48: bron
Plaatje bij antwoord
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing