Is zelfverwonding erg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
ehm..ja als je dit vaak doet, raad ik je aan om professionele hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd ritsuka...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik het niet mee eens, sommige mensen genieten van zelfverwonding zoals bij BDSM, en zelfverwonding is pas erg wanneer jij het vind dat het erg is. sommige mensen houden gewoon van pijn.
Amadea
12 jaar geleden
Het is wél erg als iemand zulke ingrijpende acties moet uitvoeren om te kunnen genieten! Iemand die een gezonde geest bezit heeft daar geen enkele behoefte aan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig dat Amadea voor ons bepaalt wat normaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin Amadea, dat idee stamt nog uit de vorige eeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet zelf ook wel (de vraagstelster) dat het erg is. Het is op een negatieve manier vragen om aandacht, en iedereen weet dat het dat is. Dus verspil je energie er niet aan, en zoek een prettig mens om mee te praten; een buurvrouw of een tante, of je moeder, of wie dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou het fijn zijn, Ineke, als problemen, ziekten, etc.
op die manier konden worden opgelost.

Antwoorden (6)

Nagelbijten niet, buikschot wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagelbijten hoeft geen zelfverwonding te zijn. Dat is het alleen maar als je je vingertoppen er ook bij opvreet.
Als je er lelijke littekens aan over houdt is het wel erg, in de zin van jammer. Als je er een infectie door oploopt kan dat met een beetje pech heel erg worden. Beter niet doen dus. Je kan beter met een psycholoog gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Automutilatie of zelfverwondend gedrag is het moedwillig direct beschadigen van lichaamsweefsel, zonder bewust uit te zijn op zelfdoding. Het komt vooral voor bij mensen met een borderline stoornis. Maar ook bij andere persoonlijkheidsstoornissen en verstandelijk gehandicapten.

Wat is erg?
Het is vooral heel erg jammer.
Jezelf beschadigen is nooit goed natuurlijk.

Als je bedoelt: krassen, ergens tegen slaan en zelfs in jezelf snijden of branden, dan is dat niet gezond natuurlijk.
En een teken dat er iets goed mis is.

Maar mensen die roken, of drugs gebruiken,
of te veel te vet eten, of juist anorexia hebben,
die beschadigen zichzelf ook.
Daar wordt toch misschien minder dramatisch over gedaan.

Alleen:
Meestal is zelfverwonding maar één aspect van een complex van ernstige (persoonlijkheids)problemen.
Er kan sprake zijn van traumatische ervaringen, emotionele verwaarlozing en/of ernstig verstoorde relaties. Het stoppen met de zelfverwonding vraagt dan een brede psychotherapeutische aanpak.

http://users.skynet.be/fa871520/Home.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfverwonding is in zo verre erg, dat je lichaam er lelijker uit gaat zien (bij snijden, branden e.d.) en dat het eingelijk niet de juiste oplossing is, ik doe het zelf echter ook, en ik kom er nagenoeg niet meer van af, ik heb periodes dat ik het niet doe maar daarna word het vaak ook alleen maar erger. Het is in zo verre ook erg dat het ook helemaal verkeerd kan gaan... Ik doe het om mijn emoties kwijt te kunnen en niet om dood te willen alleen als je bijvoorbeeld jezelf snijd, is er de mogelijkheid dat je verkeerd snijd en dat je linea recta afgevoerd zou moeten worden. En als dat dan niet gebeurd is het einde verhaal...
Ik raad het iedereen ook af om het maar te proberen, want de eerste keer is kut, de tweede keer alé en de derde keer kom je er niet meer vanaf (ongeveer net zoals met roken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zoek je geen hulp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit in therapie bij de Viersprong, MBT, het werkt alleen niet helemaal, April ga ik mijn eindfase in, dan heb ik er al 18 maanden gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt.
Ik ben Borderliner en ik heb ook nog een eetstoornis,en de drang om het te doen is soms zo groot..
Ik heb het nu met medicatie en therapie aardig onder controle.
Ik heb er wel akelige littekens aan over gehouden,daar heb ik wel spijt van.
En natuurlijk is het erg:je doet het niet voor je plezier of omdat je het fijn vindt.
In mijn geval is automutilatie en uithongeren een uiting van onverwerkte emoties en gebeurtenissen(zegt mijn psych)
Nog veel sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb automutilatie altijd gezien als een middel voor mensen om aan de buitenkant duidelijk te maken hoeveel pijn ze van binnen hebben, als ze dat op geen enkele andere manier konden uiten.
Zo'n andere manier is natuurlijk beter, maar ja, als je dat (nog) niet kunt zul je het langzaamaan moeten leren.
Je kunt er vanaf komen.
Alleen als het zeer doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het antwoord verschilt per persoon. het is dus moeilijk om te zeggen.