Wat betekent ram geheugen en voor wat dient het

Ik heb Packard Bell laptop gezien en er staat 1 gb ram geheugen. Wat is dat en is het goed??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (4)

RAM staat voor Random Access Memory. Dat is dus het werkgeheugen van de laptop. Het ligt er een beetje aan waar je de laptop voor wilt gebruiken, maar 1GB is tegenwoordig niet veel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel laptops worden momenteel geleverd met 4GB.
bamibal
12 jaar geleden
Dat is dus het geheugen in je computer. Maar 1 GB is wel wat weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Random-access memory, acroniem RAM, Engels voor geheugen met willekeurige toegang, is een computergeheugen, altijd intern, waarvan iedere geheugenplaats even snel toegankelijk is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een harde schijf waarbij gewacht moet worden tot de betreffende plek onder de leeskop doordraait). Ook kan bij RAM in willekeurige (random) volgorde data uit het geheugen gelezen worden of data geschreven worden in het geheugen.

Overigens: "RAM-geheugen" is een tautologie is, aangezien de "M" al voor memory (geheugen) staat.

Ook nog even een link erbij gedaan waar je goed kan vinden hoe goed zus en zoveel ram is.
Maar je zou heel grof kunnen zeggen: meer is beter/sneller. (maar het hangt ook af van de rest van het systeem, want anders heb je bijvoorbeeld de snelheid van een bmw, maar rij je op een landweggetje in de polder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RAM=Random Acces Memory. Computergeheugen dat optimaal geschikt is als werkgeheugen. Hier slaat je computers draaiende programma's in op. Als je veel programma's hebt openstaan gebruik je veel geheugen. Je besturingssyteem gebruikt zelf ook geheugen.
Je zult bij het kiezen van een computer dus moeten kijken naar de grootte van het geheugen. De snelheid van het geheugen is ook belangrijk voor de prestaties(bijvoorbeeld als je wilt overclocken). RAM-modules die je in je computer steekt hebben ook verschillende vormen, dus zorg wel dat als je ooit extra geheugen koopt dat het dan past.
Dat is het enige wat jij moet weten.

In een computer heb je heel veel soorten geheugens. Het snelle geheugen is vaak klein in grootte en hoog in prijs. Je hebt snel en klein geheugen in je processor, dat heet cache. En je hebt traag, groot en relatief goedkoop geheugen in de vorm van een harde schijf. Ram zit daar tussenin zodat programma's die zijn ingeladen in het geheugen veel sneller kunnen worden uitgevoerd dan wanneer de processor direct alles op de harde schijf zou moeten uitvoeren.

RAM-geheugen heeft spanning nodig om te blijven werken, daarom moet je computer bij het opstarten alle programma's opnieuw laden. In de stand by-stand houd je computer spanning op je RAM zodat je direct weer verder kunt gaan waar je gebleven was.