Hoe kun je het beste stroom besparen met een 1250 watt voeding pc?

Hallo,
Ik heb een best zwaar gaming pc met 1250 voeding er in. Dat heb ik omdat ik een 16 gb ram + i7 8700k overclock heb en een 8gb videokaart gtx 1070ti. Daarnaast heb ik 3 monitors gelinkt met de pc en mijn tv met de pc. Nu vroeg ik mij echter af wat ik het beste kan doen om stroom te besparen met zo'n setup.
- Moet ik gewoon mijn pc uit zetten? Ik weet dat de hardware daarvan wel sneller slijt.
- Of moet ik de bespaar instellingen van Windows 10 zo instellen dat die de monitors op zwart scherm zet en na zo veel minuten op slaapstand zet.
- Of moet ik de pc gewoon beter aan laten?
Ik game er uiteraard niet alleen op. Ik gebruik de browser en ik stream ook. Ik gebruik denk ik ong de pc 7 uur per dag of zelfs meer. De moederboard staat zo ingesteld dat de fans harder gaan draaien als dat nodig is. Maar ik heb best zelfs tijdens het gamen in 4k een stille pc.
Toevoeging: Ik heb 5tb aan harde schijven in totaal in mijn pc en een 240gb ssd schijf.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Volgens mij is 1250 watt absolute overkill voor je setup. Dat is meer voor een SLI-setup zou ik denken.
Met de berekening hier https://outervision.com/power-supply-calculator had je volgens mij ook met gemak een 600 watt voeding kunnen kopen.

Antwoorden (1)

Even voor de duidelijkheid.
Je hebt een voeding van 1250 watt, dat betekent niet dat deze de hele dag 1250watt trekt, maar dat deze dat maximaal kan geven als je PC daar om vraagt.
Je kan een watt-meter kopen bij de bouwmartk of elektronicazaak(webshop) en dan kan je meten wat elk apparaat (of het geheel aan apparaten als het op 1 stekkerblok zit) meten.

STROOM (in het kort:uitzetten/slaapstand)
-Je kan de PC gewoon uitzetten, en zo ook de monitoren. Hoe je erbij komt dat de hardware daarvan slijt is me een raadsel, het is juist andersom, hardware die aan staat, draait en warmte genereert slijt juist. Ik heb hier een PC uit 2006 gehad tot een paar maanden geleden die ik vaak heb gebruikt, Geen onderdeel was stuk door gebruik.
-In plaats van uitzetten kan je ook kiezen voor monitor-slaapstand en PC-slaapstand
-(Of moet ik de pc gewoon beter aan laten?) Nee, dat is nergens voor nodig.
-Overigens zijn CPU's en GPU's vandaag de dag zo gemaakt dat als ze niet werken (of niet hard werken) ze vanzelf terugklokken. Je kan dit in Windows voor de CPU zelfs nog verder veranderen.

WARMTE (daar lijk je ook iets over te vragen)
-Je kan wel een stille PC willen, maar als je gaat gamen worden de componenten in je PC (CPU, GPU) warm. Als ze te warm worden kan dat schadelijk zijn. Vuistregel is dat je niet boven de 90 graden wil komen. (dat ligt per component verschillend). Dus dat je PC wat blaast tijdens het gamen is niet erg. Meestal heb je een headset op, of staat je geluid dan ook aan/harder. Met een programma als https://openhardwaremonitor.org kan je mooi meten hoe warm je componenten worden.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. En bedankt ook voor de reactie van de warmte. Maar dat was niet echt een vraag. Ik bedoelde meer dat ik een stille pc heb. En als ik een game speel is het 68 graden. Dat is uiteraard inderdaad normaal. Ik kan nog over gaan na water koeling als ik dat uiteraard zou willen.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat klopt op zich ook wel, echter dat gebeurt ook als deze gebruikt wordt. Als je gaat gamen, worden de CPU en de GPU warm, en als je dan stopt daarmee en niks doet in Windows, koelt het meeste weer af (mijn PC lager dan kamer temperatuur). Laten we zeggen dat de twee (degradatie door gebruik en degradatie door aan/uitzetten) enerzijds te subtiel zijn om te merken en anderzijds elkaar opheffen. Laten we zeggen dat je je niet druk hoeft te maken dat een PC binnen 5 jaar van het een of het ander last krijgt, en in de regel ook niet binnen 10 jaar. En dan is de hardware die erin zit toch niet meer relevant. Als je dus je PC altijd aan wil hebben, omdat je dat prettig vindt, prima.
Als je je PC vaak uit wil hebben vanwege energie besparing is dat ook geen probleem.